Monday, 30 November 2015

Filled Under:

Aneh,Patung Farraj Bersaiz Raksasa Paling Terbesar di Dunia.



Seniman patung yang terkenal  Anish Kapoor kembali membuat sentuhan. Melalui pameran rutin di pelataran Istana Versailles di Perancis, pembuat patung keturunan India itu mempamerkan patung kontroversi berbentuk Farajj. Patung bertajuk 'Dirty Corner,' itu diletakkan tempat di halaman belakang istana Versailles. Banyak pengunjung yang memujinya, namun ada juga yang mencelanya sebab terlalu seronok.



Bagi masyarakat Perancis, Istana Versailles menjadi tempat penting sebab bekas kediaman Ratu Marie Antoinette yang terkenal. Bahkan, penduduk setempat menyindir Anish 'terpeleset' atas karyanya tersebut. 


Sementara itu, pengunjung pameran juga mengkritik karya patung vagina itu mengurangi keindahan Kota Perancis. "Ketika kamu fikir datang ke Versailles, kamua akan membayangkan bangunan klasik Perancis, mungkin sebuah patung besar Dewa Romawi, tapi ini begitu kotor, menjijikan," kata pelancong  AS yang bernama Megan.

 Hal senada juga diutarakan oleh Dunja, pelancong Jerman. Ia merasa bingung, kenapa boleh ada patung vagina di halaman depan istana. Perkara demikian, dari kalangan akademisi justru memuji Anish sangat berani membuat karya kontroversial itu.



"Sebuah seni mempunyai banyak kemungkinan tafsiran," Anish Kapoor berdalih. Sebenarnya patung 'Dirty Corner,' itu lebih menyerupai sebuah lorong daripada faraj seperti yang didakwa oleh pembuatnya. Tidak hanya 'Dirty Corner,', Anish juga mempamerkan karyanya yang lain berupa kaca raksasa dan tembok yang dicat seolah kena letupan meriam.




0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs