Saturday, 24 December 2016

Filled Under:

Aksi Gila Tolak Biji Benih Guna Hidung Ke Puncak Gunung.


Stuart Kettell melakukan aksi yang dianggap gila dengan menggunakan salah satu anggota tubuhnya. Lelaki berusia 49 tahun ini menjadi orang pertama yang berhasil menggalakkan tanaman Brussels (tanaman berbentuk mirip kol mini) hingga sejauh 1,085 meter di gunung dengan menggunakan hidungnya.

"Pada 30 Julai, aku akan menanam tanaman Brussels ke Gunung Snowdon dengan hidung," tulis Stuart di blog peribadinya. "Sebelum ini aku melakukan eksperimen di Snowdon dan berjaya membawa tanaman itu sejauh 160 meter dalam masa 50 minit."

Selepas eksperimen tersebut, Stuart menghabiskan 4 hingga 5 hari untuk menyelesaikan cabaran. Stuart berjaya menaiki gunung Snowdon dengan merangkak sambil menolak biji Brussels dengan hidungnya.

Seorang jurugambar sengaja merakam aksi ini untuk memastikan Stuart tidak menipu. "Dia memang gila. Dia tidak mempunyai kulit di lututnya, pergelangan tangannya sakit dan lehernya benar-benar lelah," kata Richard Crump.

Ternyata Stuart melakukan aksi ini bukan tanpa sebab. Cabaran itu dilakukannya untuk mengumpulkan wang guna didermakan ke Macmillan Cancer Support. Rupanya ini bukan pertama kalinya bagi Stuart. Lelaki berhati emas tersebut sebelum ini pernah melakukan beberapa cabaran aneh lain.

Beberapa waktu lalu, Stuart melakukan aksi lari yang setara dengan tujuh marathon selama tujuh hari di dalam roda hamster gergasi. Dia juga menaiki basikal kuno beroda gergasi sepanjang jalan dari End Land hingga John O'Groats dan berjalan 500 batu di atas pentas. Tidak hanya itu, Stuart juga melakukan cabaran levitasi awal tahun ini.

Inilah aksi Stuart Kettell di Gunung Snowdon:



 







0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs