Thursday, 22 December 2016

Filled Under:

Penduduk Kampung Ini Hanya Bersiul sahaja.


Sebuah, perkampungan kecil yang dikenali sebagai
The Turkish Bird Village di Kuskoy Turki, mempunyai kuasa, mereka mencari cara mudah yang bijak untuk berkomunikasi dari jarak jauh, iaitu dengan bersiul. Kuskoy Orang Kuskoy menyebutnya "bahasa burung" atau kus dili. Istilah ini membuat perkampungan Kuskoy disebut sebagai The Turkish Bird Village

 Cara berkomunikasi yang unik ini dicipta lebih daripada 400 tahun yang lalu. Dahulu, penduduk tempatan harus mengharungi  perjalanan mereka menjadi jauh dan sangat sukar. Penduduk kampung pun terfikir untuk membuat komunikasi jarak jauh menjadi lebih mudah. Kuskoy diilhamkan oleh nyanyian para burung yang terbang di atas pergunungan, penduduk kampung pun mula cuba untuk menyiulkan suku kata dari bahasa Turki.


Kuskoy Namun, anak muda satu per satu mula meninggalkan kampung itu untuk mencari kerja di bandar yang dianggap lebih maju. Sekarang kerana sebahagian penduduk sudah mempunyai telefon bimbit, bahasa burung mulai ditinggalkan dan hampir pupus. Kuskoy yang terletak di daerah Canakci kini diketuai oleh Mehmet Fatih Kara yang percaya bahawa bahasa burung harus tetap dipelihara dan harus membuatnya menjadi lebih popular di kalangan anak muda.
 

Sebagaimana yang dilaporkan oleh Odditycentral, kira-kira 2,000 orang mengambil bahagian dalam festival Kuskoy setiap tahun. Meskipun demikian, dalam beberapa tahun terakhir, para penduduk kampung merasa kecewa kerana penduduk muda seolah-olah lebih berminat untuk menari dan bermain muzik berbanding menggunakan bahasa burung Kuskoy. Jom lihat bagaimana cara penduduk Kuskoy berkomunikasi dengan bahasa burung!









0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs