Tuesday, 31 January 2017

Filled Under:

Inilah Kuman Yang Anda Makan Tiap tiap Hari.

Memang seringkali anda tidak menyedari apa saja yang ada di sekitar kita begitupun dengan apa yang anda makan, khususnya dengan makhluk yang berukuran sangat kecil, yang tidak boleh nampak .

1. Ini merupakan foto gambar kutu yang biasa hidup di bulu kucing dan anjing peliharaan.





Inilah hasil karya pemenang lumba fotografi sains Steve Gschmeissner yang berusia 61 tahun yang sudah berjaya mengabadikan beberapa kutu habuk dan kutu makanan yang sangat kecil ukurannya, dan sangat susah dikesan juga kelihatan oleh mata kasar. Dikutip  dari Daily Mail menyebutkan Steve Gschmeissner mengabadikan mahluk-mahluk mengerikan tersebut dengan kamera yang dilengkapi dengan Microscope zoom yang mampu memperbesar ukuran sehingga beratus ratus kali.

2. Ini merupakan gambar dari kutu debu yang biasa hidup di sofa dan katil tidur.



Masih menurut Steve Gschmeissner, kutu debu ini biasa tinggal di sofa kerusi, langsir kita, katildan pakaian serta jaket yang digantung juga anak patung anak kita, mengerikan sekali bukan. Ternyata sehari hari kita ditemani oleh mahluk-mahluk seram tab raksasa ini.

3. Ini merupakan foto larva lalat hijau (ulat) yang diperbesar sehingga 100 x zoom.



Steve Gschmeissner juga berjaya mengambil gambar larva lalat hijau atau ulat nampak dari kedekatan dan sangat jelas, wah sungguh mengerikan , aneh seperti makhluk asing yang seram dan menakutkan.

 4. Kutu yang biasa hidup di roti, kuih yang tidak dibungkus dengan bungkusan yang higenis.



Beberapa kutu yang berjaya diabadikan Steve Gschmeissner iaitu kutu makanan, yang biasa tinggal di bijirin atau makanan yang tidak dibungkus dengan baik.makanya jangan makan sembarangan di tepi jalan, pasti itu makanan kena debu, dan kita tidak tahu apa yang ada dalam debu itu kan.




0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs