Monday, 30 January 2017

Filled Under:

Kapal Terbang Tanpa Jendela Yang Pertama di Dunia.


Salah satu syarikat pesawat terbang di United Kingdom bakal membuat karbin kapal terbang baru. Centre for Process Innovation (CPI) dikhabarkan sedang merancang pesawat tanpa tingkap pertama di dunia.

Tingkap pesawat terbang masa depan ini akan digantikan dengan skrin telus yang membolehkan para penumpang melihat pemandangan di luar pesawat. Saintis dan jurutera CPI menyebutnya sebagai "Kabin tanpa tingkap".

"Hari-hari dimana penumpang hanya boleh melihat dunia melalui tingkap kecil di pesawat akan segera menjadi masa lalu. Pesawat masa depan dengan tingkap telus ini menawarkan panorama yang indah yang dapat dinikmati penumpang," kata saintis dan jurutera CPI. "Kami sedang membangunkan teknologi yang ultra-fleksibel, dengan skrin definisi tinggi untuk lapisan dinding dalaman kabin pesawat.

Saintis dan jurutera CPI akan menggunakan teknologi OLED (Organic Light Emitting Diode) untuk kabin telus itu. Teknologi tersebut boleh ditekuk dan dibentuk sedemikian rupa sesuai badan pesawat. OLED dikahbarkan dapat mengoptimumkan ruang dan mengurangkan berat pesawat.

OLED akan menawarkan penumpang untuk boleh melihat awan dari dekat saat pesawat sudah benar-benar terbang. Jika berjalan dengan baik, pesawat milik CPI ini akan disiapkan 10 tahun akan datang.

Jom saksikan video berikut ini;











0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs