Saturday, 21 January 2017

Filled Under:

Umur 100 Tahun Baru Jejaki Kaki Ke Pantai.


Ruby Holt tidak pernah dapat datang di pantai sepanjang hidupnya sepanjang 100 tahun. Kesibukannya di ladang dan sebagai pemetik kapas di kampung Tennessee, Columbia, membuatnya tidak mempunyai waktu luang untuk pergi ke pantai. Kini akhirnya ia merasakan air laut menyapu kakinya.

Ruby merasakan pengalaman baru untuknya itu beberapa minggu menjelang ulang tahunnya yang ke- 101. Berkat kerjasama antara tempat tinggal Ruby dan organisasi Sepanjang Hayat, kini Ruby dapat melihat pantai untuk pertama kalinya di Teluk Mexico.

Ruby pun tertawa dan tersenyum ketika air pantai mengenai kakinya untuk pertama kali. Ia berjalan melintasi pasir putih dengan bantuan pembantu  rumah. Ia mengaku tidak pernah melihat sesuatu yang sebesar lautan.

"Aku pernah mendengar orang bercakap tentang hal itu (pantai) dan betapa indahnya itu dan aku ingin melihatnya, tapi aku tidak pernah punya kesempatan untuk melakukannya," kata Ruby. Ia mengatakan bahawa keluarganya yang hanya bekerja sebagai petani tidak mampu membayar perjalanan ke pantai.

Perjalanan menuju pantai Alabama merupakan perjalanan paling jauh yang pernah ia lakukan. Jarak yang ditempuh sekitar 400 km dari Giles County, tempat asal Ruby.

Dengan menggunakan kerusi roda bermotor yang disumbangkan, Ruby Holt berdiri di tepi pantai dengan bantuan Surgeon dan Marcy. "Kami akan memegangimu," kata mereka. "Kami tidak akan membiarkanmu jatuh."

Rubv cepat lelah ketika ia berdiri, namun hal itu tetap membuatnya tertawa gembira. Tidak ada yang dapat menutup kebahagiannya ketika melawat pantai untuk pertama kalinya. "Kami tidak mempunyai yang seperti ini di Giles County," katanya.










0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs