Wednesday 25 September 2013

Filled Under:

Menarik ! Gua Kristal Terbesar dan Terindah Didunia




Gua Kristal terbesar didunia atau Gua Kristal (Sepanyol: Cueva de los Cristales) adalah sebuah gua yang bersambung ke Tambang Naica, 300 meter di bawah permukaan di Naica, Chihuahua, Mexico.



Ruang utama berisi kristal Selenite raksasa, dan beberapa kristal alam terbesar yang pernah dijumpai. Kristal terbesar yang pernah dijumpai di gua sampai saat ini adalah sepanjang 12 m dengan diameter 4 m dan berat 55 tan berat. Gua kristal gergasi ini sangat panas dengan suhu udara mencapai 58 ° C (136 ° F) dengan kelembapan 90-99 peratus.



Gua ini relatif belum diselidiki kerana faktor-faktor ini. Tanpa perlindungan yang tepat orang hanya boleh bertahan kira-kira sepuluh minit. Sekumpulan saintis yang dikenali sebagai Projek Naica telah terlibat dalam penyelidikan gua-gua ini.



Gua kristal gergasi ditemui pada tahun 2000 oleh para penambang ketika menggali terowong baru untuk Industrias PeƱoles, syarikat perlombongan yang terletak di Naica, Mexico. Gua Kristal adalah rongga berbentuk tapal kuda di batu kapur. Lantainya ditutupi dengan sempurna oleh kristal blok. Gua apabila ini boleh diakses kerana syarikat perlombongan mengoperasikan pam untuk menjaga gua dari air. Jika pam dihentikan, gua akan tenggelam lagi.















1 comments:

Nuffnang Ads

Followers