Monday 26 January 2015

Filled Under:

Nike Sediakan Kasut Yang Boleh Ikat Tali Automatik Mirip Kasut Marty McFly di Filem Back to The Future.


Nike dikhabarkan akan memasarkan kasut yang mempunyai kemampuan mengikat tali secara automatik. Ini hampir sama dengan kasut Marty McFly dalam filem Back to The Future.

Kasut itu bernama Nike MAG dan akan dilancarkan tahun ini. Malangnya, belum boleh diketahui bila waktunya Nike akan memasarkan Nike MAG.

Namun begitu, pereka kasut syarikat itu, Tinker Hatfield mengatakan jika Nike sedang berupaya keras untuk mengembangkan kasut tersebut. Mereka malah dikhabarkan sedang mencari cara untuk mengagihkan.




Menurut Hatfield, Nike masih mengalami halangan dalam hak paten. Mereka sedang mengajukan paten ke Amerika atas reka bentuk dan teknologi yang ada di kasut itu. Sebelumnya, diketahui sudah ada paten berkaitan dengan kasut yang boleh mengikat tali sendiri, atau yang dinamakan 
Power Laces.

Kebanyakan butang untuk mesin penggerak dan roda yang mengaktifkan pengikat tali automatik berada di bahagian bawah kasut. Sementara itu, Sony mempunyai butang pengaktifan di bahagian samping. Kasut itu juga dikhabarkan mempunyai sensor berat.

Ternyata, ini bukan kasut MAG pertama yang dibuat Nike. Sebelumnya, mereka telah menghasilkan satu kasut MAG, namun tidak mempunyai kemampuan mengikat tali automatik. Kasut itu hanya untuk bahan lelongan dan laku sekitar US $ 4,000 sepasang. Dana hasil lelongan diberikan Nike ke Yayasan Michael J Fox untuk kajian penyakit Parkinson.

Seperti diketahui, Fox adalah pelakon Marty McFly dalam filem fenomena 1980an "Back to The Future". Ia saat ini sedang berjuang melawan penyakit Parkinson.






0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers