Thursday 10 January 2013

Filled Under:

WOW!! 10 TEMPAT TERANEH DIDUNIA..



1. Sealand: a micronation on the waters of the North Sea

Sealand adalah negara mini yang berlokasi 10 kilometer dari tepi pantai Suffolk, Inggeris. Sealand dihuni oleh keluarga dan kerabat Paddy Roy Bates. Kawasan yang boleh dihuni hanya sekitar 550 m2. 

Walaupun kedaulatan dan kekuasaan negara ini tidak diiktiraf oleh mana-mana negara, ini mungkin menjadi negara mini yang paling dikenali di dunia, dan kadang muncul dalam perdebatan sebagai kajian kes bagaimana pelbagai prinsip undang-undang antarabangsa boleh diperdebatkan. 

2. Thank you for Fucking, Austria


Fucking adalah nama bandar kecil di Austria (populasi 150). Bandar kecil ini deikenal dengan nama "Fucking" kurang lebih sejak 1070. 
Hal yang paling popular di bandar ini adalah marka jalan dengan nama bandar ini, kadang banyak pelancong yang berbahasa inggeris berhenti hanya untuk sekadar mengambil gambar. Bahkan, marka jalan yang satu ini menjadi marka jalan yang paling banyak dicuri di Austria. Penduduk bandar mempunyai anggaran khusus untuk menukar marka jalan yang dicuri tersebut. 

3. A muzium devoted to the Penis

10 Tempat Teraneh di Dunia
The Icelandic Phallological Museum di Husavik, Iceland, adalah muzium yang didedikasikan pada phallology. Saat ini muzium ini mempunyai 154 spesimen yang dipamerkan layaknya trofi memburu, dibalsem dengan formaldehia, atau dikeringkan di tempat display. Muzium ini berusaha mengumpulkan spesimen zakar dari setiap mamalia yang ada di Iceland, termasuk beberapa spesies yang terancam atau yang sudah punah di perairan Iceland. 

4. Erving s Location. Population: 1


Erving s Location terletak di provinsi Coos, New Hampshire. Di New Hampshire lokasi, sumbangan, daerah, dan jual beli adalah perkara yang berasingan dari wilayah yang bukan merupakan sebahagian dari bandar dan mempunyai pemerintahan sendiri secara terhad (jika ada, kebanyakan tak berpenghuni). 
Menurut bancian tahun 2000, satu orang hidup di Erving. Beberapa spekulasi bahawa statistik bancian untuk Erving bisa saja merupakan malfungsi komputer. 

5. The Mojave Lonely Phone Booth

10 Tempat Teraneh di Dunia
The Mojave Phone Booth adalah satu-satunya telefon booth di Mojave National Preserve yang menarik perhatian banyak orang di tahun 1997, kerana lokasinya yang tidak wajar. Booth yang satu ini terletak 15 batu dari jalan raya berdekatan antara negara bahagian, dan bermil-batu dari bangunan mana-mana. Orang-orang kadang menelefon booth ini hanya untuk mendapat jawapan, dan beberapa yang lain melakukan perjalanan ke lokasi booth ini untuk menjawab telefon, sering ada yang berkhemah di sekitarnya. Ceritanya inspirasi pembuatan film Mojave Phone Booth, yang dikeluarkan 2006 lalu. BLOM PERNAH AKU DGR TAJUK FILEM NI..

6. The smallest park in the world: 452 in2

10 Tempat Teraneh di Dunia
Mill Ends Park di Portland, Oregon adalah taman terkecil di dunia, menurut Guinnes Book of Record. 'Taman' ini berukuran 610mm yang pada tahun 1948 sebenarnya bertujuan dibangun untuk tiang lampu. Taman ini dilengkapi dengan beberapa barang yang tidak wajar selama bertahun-tahun termasuk kolam renang untuk kupu-kupu (lengkap dengan peralatan menyelam) dan miniatur ferris wheel (ditambah kran air dengan ukuran biasa). Tertarik buat mengalahkan rekod ini? 

7. A Christian Chapel decorated by the bones of 40,000 people

10 Tempat Teraneh di Dunia
he Sedlec Ossuary kapel kristen kecil, yang terletak di bawah Cemetery Church of All Saints di Czech Republic. The ossuary mengandungi kira-kira 40,000 tengkorak manusia yang diurus secara artistik untuk membentuk hiasan dan peralatan untuk kapel tersebut. 

8. Climb the World 's steepest street

10 Tempat Teraneh di Dunia
Jalan sepi di pinggir bandar Baldwin Street, di New Zealand kota bahagian selatan Dunedin, dianggap sebagai jalan paling curam di dunia. 
Pada sudut yang maksimum, condong kira-kira 1:2.86 (20 ° atau 38%) - sehingga , untuk setiap jarak 2,86 meter secara melintang, ketinggiannya mencapai 1 meter. 

9. Walcome to Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysilio gogogoch

10 Tempat Teraneh di Dunia   10 Tempat Teraneh di Dunia
Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysilio gogogoch adalah kampung di pulau Anglesey di Wales. Dikenali secara rasmi mempunyai nama tempat paling panjang di Inggeris, dan di dunia. Nama panjang tersebut dirancang di tahun 1860 atas kebanggan mempunyai nama terpanjang dari jalur rel kereta api di Great Britain, tapi tidak dianggap kata asli di tata bahasa Welsh. Kalau di terjemahkan ke dalam bahasaindonesia kira-kira bermaksud "Gereja St Mary di lembah pokok hazel putih dekat pusaran air cepat dan gereja gua merah St Tysilio". 

10. Climb the Rabbit s Hill

10 Tempat Teraneh di Dunia
Colletto Fava adalah bukit yang berketinggian 1,500 m di bahagian selatan daerah Piedmont di Itali. Tahun 2005, arnab pink raksasa dibina disisi pergunungan. Anggota kumpulan seniman Viennese yang mendirikan ini bukan hanya berharap orang-orang akan memerhatikan karya mereka, tapi juga agar pendaki tertarik untuk mendaki dan berehat di atasnya. Kenapa harus arnab?korang fikir sendiri la,,sumber




2 comments:

  1. singgah baca artikel

    ReplyDelete
  2. KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.

    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.


    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.


    ReplyDelete

Nuffnang Ads

Followers