Monday 4 November 2013

Tahukah ANDA ! Jepun Cipta Minyak Dari Sampah



Kreatif manusia memang tiada batasnya, walaupun ada masalah yang disebabkan manusia, tidak jarang juga manusia lain mampu menyelesaikan masalah tersebut .


Seorang warga Jepun telah mencipta sebuah mesin yang sesuai untuk kegunaan rumah . Mesin tersebut dapat mengubah sampah plastik menjadi bahan bakar, sebuah teknologi yang boleh membantu mengatasi longggokkan beg dan beg plastik dari kedai  di dalam gudang atau dapur.

 Beg  plastik, botol dan beberapa produk  lain pada dasarnya terbuat dari minyak. Akinori Ito , nama pencipta , dengan enjinnya menukar produk tadi ke materi asal melalui proses negatif - karbon.

 Karbon memanaskan plastik, memerangkap wap dalam sebuah sistem paip, lalu bilik -bilik air yang berfungsi menyejukkan wap , mengembunkan mereka kembali menjadi minyak mentah. Proses itu dipaparkan dalam laman web dalam talian Clean Technica . Minyak mentah tentu sesuai untuk kegunaan generator dan beberapa jenis dapur. Ia juga boleh disuling lebih jauh menjadi petrol .


Mesin tersebut telah dijual oleh Blest Corporation milik Ito dan dipuji kerana efisiensinya . Peranti itu dapat mengubah satu kilogram sampah plastik menjadi satu liter minyak dengan tenaga sebanyak satu kilowat per jamnya. . Namun Ito berharap harga akan turun ketika permintaan dan pengeluaran meningkat.

Mesin karya Ito memang bukan yang pertama kali mengubah sampah plastik menjadi bahan bakar. Namun mesin itu memperoleh penghargaan kerana saiznya yakni dibentuk untuk kegunaan rumah  . Selama ini mesin yang beredar jauh lebih besar, seperti Envion Oil Generator , yang mampu memproses 10 ribu tan plastik setiap tahun .

Setiap sampah plastik diubah menjadi tiga hingga lima tong minyak mentah yang dapat disuling lebih jauh menjadi bahan bakar komersial seperti petrol bahkan avtur . Sebuah demonstrasi Operasi Envion sempat digelar di Washington dua tahun lalu.

Ketika membakar untuk menghasilkan minyak , mesin -mesin tersebut melepaskan karbon dioksida ke atmosfera lalu menyumbang kepada perubahan iklim, namun mereka juga menjadi penyelesaian dari tumpukan sampah plastik. Menurut Envion , kira - kira 50 juta tan sampah plastik dihasilkan tiap tahun . Bila semua boleh diubah menjadi minyak, proses itu akan membantu mengurangkan pergantungan minyak dari negara asing.

1 comment: