Monday 4 November 2013

Unik! Biochip Ditanam Dalam Badan Untuk Baca Data Tubuh Manusia



Dengan bantuan daripada peminat pengubahsuaian badan , Tim Cannon telah memasukkan biochip yang boleh menghantar data biometrik ke dalam peranti yang digelar sebagai ' DIY Cyborg ' oleh Motherboard.


 Disebut " Circadia 1.0" , Cannon mengembangkan biochip 'open source ' dengan syarikatnya , Grindhouse Wetware . Cip ini membolehkan pengguna untuk merakam data dari tubuh dan memindahkannya ke peranti Android.

 Pakar bedah  tidak boleh melakukan operasi ini kerana peranti tersebut belum diluluskan oleh pihak berkuasa perubatan, sehingga Cannon meminta bantuan Steve Haworth , biohacker .

 Malangnya, tidak ada anestesi yang digunakan semasa prosedur , tetapi Haworth menyatakan bahawa " ada beberapa perkara yang menakjubkan yang boleh kita lakukan dengan ais" .

 Prototaip Cannons merakam suhu badan dan memindahkan maklumat ini melalui Bluetooth , dengan tiga lampu LED yang membantu menerangi lengannya. Cannon berkeinginan untuk membuat peranti lebih kecil dan mampu merakam denyut nadinya juga.

 Tujuan utama Cannon adalah untuk persekitaran hidup untuk "mendengar " untuk menampung tubuh, tetapi sementara itu, dia mengambil langkah- langkah untuk membuat karya ini. 


Jom saksikan video menarik ini :




No comments:

Post a Comment