Saturday 28 December 2013

Filled Under:

2 Foto Doktor Bedah Ususnya Sendiri


Boleh dikatakan , doktor melakukan pembedahan ' layan diri ' . Seorang doktor yang ditempatkan di ekspedisi Antartika pada tahun 1961 melakukan pembedahan ususnya  sendiri .


 Pilihan itu ia ambil kerana sukarnya situasi . Cuaca yang memburuk menyukarkan untuk menghubungi bantuan , sedangkan ia hanya satu - satunya doktor di sana . Demam dan rasa sakit di perut kanan bawah membuatnya terpaksa melakukan pembedahan usus  pada dirinya sendiri .


Dibantu oleh rakan - rakannya satu pasukan , seorang jurutera dan seorang meteorologi , pada malam hari ia membedah dirinya sendiri , dengan bius tempatan dan alat - alat perubatan yang ada di di pos tersebut .


 Ia membuat satu pemotongan sepanjang 12 cm , menyuntik antibiotik sendiri ke rongga perut , dan mengeluarkan usus  yang meradang .Doktor berhenti sejenak selepas kira-kira 30 minit pembedahan kerana merasa pening dan penglihatannya sama - samar . Dan setelah itu ia meneruskan kembalipembedahannya . Pembedahan berlangsung kira-kira 1 jam .Doktor berbangsa Rusia itu pun pulih dalam 5 hari , dan 2 hari berikutnya jahitan Pempedahan dilepas .




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers