Wednesday 22 January 2014

Filled Under:

Pokok Manchineel Mempunyai Buah Rasa Manis Tetapi Paling Beracun di Dunia.

 Pokok  bernama Manchineel diakui sebagai pokok paling beracun di dunia oleh Guiness Records . Sangat berbahaya , pokok ini diberi notis peringatan yang ketara agar orang tidak menghampiri .

Manchineel mengandung racun dalam pelbagai level sehingga diberi amaran supaya menjauhi dengan pokok ini . Buahnya seakan-akan buah epal kecil , tapi hanya menggigitnya satu kali anda boleh masuk ICU . Tidak hairan buah ini dinamakan manzanita de la muerte alias buah kematian oleh Christopher Columbus .

Nicola H Strickland , perunding radiologi , pernah menjadi mangsa racun pada buah yang ternyata rasanya manis . " Lama - lama ada rasa pedas yang aneh di mulut yang berkembang menjadi terbakar seperti tekak dirobek dan sesak nafas , " katanya . Kesannya hingga 2 jam yang membuatnya tidak boleh menelan apa-apa dan selama 8 jam untuk reda kembali ke normal .

Tidak hanya buah , getah berwarna putih susu pada batangnya juga sangat beracun hanya setitis saja boleh menyebabkan kulit melecur , dermatitis dan bengkak  . Banyak pelancong yang mengalaminya saat berteduh dari hujan di bawah Manchineel kerana tidak tahu bahayanya . Getah dari batang yang dibawa dari  titisan hujan pun juga menyebabkan luka .

Manchineel berwana hijau muda , daun bujur dan boleh tumbuh setinggi 50 kaki serta menggunakan buah yang manis sebagai perangkap . Jenis ini biasanya tumbuh di Bahamas , Florida dan Caribbean . Asap dari pokok Manchineel yang terbakar  boleh menyebabkan kebutaan sementara hingga kekal .












0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers