Monday, 21 December 2015

Filled Under:

Pelik,Belon Google Boleh Terbang Lebih Tinggi dari Pesawat



Project Loon atau belon Google merupakan inovasi terbaru yang akan diuji di Indonesia. Projek ini melibatkan tiga pengendali mudah alih besar di Tanah Air.

Belum dilancarkan di Indonesia, fakta baru muncul berkaitan belon Google ini. Dikutip dari Detik, Presiden Pengarah dan Ketua Pegawai Eksekutif Indosat, Alexander Rusli mengungkap jika belon ini boleh terbang lebih tinggi dari pesawat.

"Jarak antara belon ke belon itu 80 kilometer, mereka akan terus terbang di ring bumi di atas 60 kilometer," ujar Alexander. "Itu lebih tinggi dari jalur penerbangan. Pesawat Boeing yang paling tinggi saja cuma 40 kilometer."

Perkra itu juga sempat diungkap oleh Google sendiri. Belon Google akan terbang kira-kira 20 kilometer dari permukaan bumi, sedangkan jalur penerbangan pesawat ketinggiannya hanya 10 kilometer.

Sementara itu, belon Google ini rencananya akan diterbangkan di kawasan timur Indonesia seperti Kalimantan, Sulawesi dan Papua. Perkara itu dilakukan dengan tujuan untuk menyebarkan isyarat 4G LTE melalui frekuensi 900 MHz ke wilayah tersebut.




2 comments:

Followers

networkblogs