Friday, 28 October 2016

Filled Under:

Cicak Tokek Berwajah Syaitan


Cicak tokek merupakan haiwan yang beberapa waktu lalu sempat diburu  kerana khasiatnya yang dianggap mampu mengubati penyakit AIDS . Namun tahukah anda jika sebenarnya di dunia ini cicak tokek mempunyai banyak jenis . Salah satunya adalah tokek yang biasa disebut dengan nama Tokek Daun Setan . Tokek ini mendapat nama tersebut bukan hanyabentuknya , namun kerana keunikan yang dia miliki .

Tokek Daun Setan Ini merupakan cicak tokek yang biasanya tinggal di pokok-pokok dan mempunyai warna badan yang gelap dengan mata yang besar . Spesies tokek unik ini merupakan tokek yang jarang berlaku dan pernah ditemui pada tahun 1888 dan dianggap punah namun kemudian di dapati lagi di Madagascar pada tahun 1998 .


Cicak tokek dengan ekor yang hampir menyerupai sebuah daun ini , merupakan spesies paling kecil dari 12 spesies haiwan yang pandai dalam penyamaran dan kelihtan aneh . Tokek Daun Setan ini mempunyai gigi yang lebih banyak jika dibandingkan dengan jenis tokek yang lain . Tokek ini juga sangat sukar untuk dijumpai kerana penduduk yang sangat sedikit serta sensitif terhadap gangguan yang terjadi pada alam sekitar .

Kerana begitu uniknya , Tokek Daun Setan ini pernah tergolong dalam senarai " Top 10 Spesies Paling Dicari " . Kerana itu tidak hairanlah jika harga dari tokek jenis ini begitu tinggi dan menjadi rebutan para pemburu untuk diniagakan secara haram . Hal inilah yang ikut berperanan serta menjadikan tokek ini semakin terancam habitatnya .









0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs