Thursday, 27 October 2016

Filled Under:

Misteri Telur Ayam Tumbuh Ekor.


Telur ayam memang menjadi makanan kegemaran kebanyakan orang untuk dijadikan menu sarapan. Namun telur  ini sepertinya tidak  boleh dimakan kerana memaparkan sesuatu yang aneh yakni mempunyai ekor. Ya, sebuah telur berekor baru-baru ini mengemparkan penduduk China. Telur ini pertama kali keluar dari seekor ayam betina milik Mr. Lu di rumahnya iaitu Desa Liyuan, Provinsi Shanxi, China. 


Telur ini mempunyai penampilan lebih besar dari telur kebanyakan dan mempunyai ekor nipis berwarna senada sepanjang 3 sentimeter. Mr. Lu sendiri mengaku belum pernah mencari telur berekor dari ladang ayam miliknya. 

Ia juga mendedahkan bahawa telur berekor itu kini menjadi koleksi peribadi dan tidak berniat untuk menjual atau memakannya. Meskipun begitu, Mr.Lu harus berhati-hati meletakkan telur ini kerana mempunyai tekstur yang mudah retak. Sementara itu, para peladang belum boleh memberikan penjelasan yang ilmiah tentang fenomena telur berekor ini. 

Namun beberapa orang menduga bahawa hal ini boleh saja terjadi akibat stress yang dialami oleh beberapa ayam. Stress ini boleh terjadi kerana beberapa faktor seperti makanan yang tidak sesuai. Fenomena telur berbentuk aneh bukan hal yang baru di China.

Sebelumnya seorang ayam betina di kawasan Hukou menghasilkan telur dengan ekor seperti lemak kecil sepanjang 8.5 sentimeter pada Mei 2012. Tidak hanya itu saja, sebelum ini juga didapati telur berbentuk sudu di daerah Huaibei, Provinsi Anhui, China, Januari 2005.








0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs