Saturday, 22 October 2016

Filled Under:

Terbang Selama 180 Hari Tanpa Rehat.


Burung ini ukuranya tidak besar tetapi mempunyai kemampuan terbang yang sangat luar biasa sebab burung kecil ini mampu terbang tanpa berhenti sampai 180 hari lamanya selama 180 hari burung ini akan terus terbang di awan biru . 


Burung yang terbang di langit juga perlu rehat untuk meneruskan penerbanganya namun burung kecil yang banyak ditemukan di Switzerland ini mempunyai kemampuan terbang yang luar biasa burung bernama Alpine swifts mampu terbang selama 180 hari  tanpa henti.

 Burung Alpine swifts ketika musim sejuk akan terbang sejauh ribuan kilometer untuk menyerangi lautan menuju ke Afrika , perjalanan burung ini dari Switzerland ke Afrika membolehkan waktu 180 hari dan selama itulah burung ini akan terus terbang .

 Kajian yang membuktikan jika burung Alpine swifts mampu terbang 180 hari tanpa henti adalah dengan memasang sebuah sensor kecil dibadan burung tentunya sensor ini tidak akan menggangu burung ketika terbang dan beraktifitas.

 Dari sensor ini para saintis berjaya mencari jika burung ini akan memakan serangga yang terbang selama burung ini terbang , hal ini perlu dilakukan sebab selama terbang burung memerlukan tenaga utuk tetap boleh terbang terus sampai ke Afrika.








0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs