Sunday 20 November 2016

Filled Under:

Australia Dikatakan Negara Paling Bahagia.


Hidup di negara yang makmur , maju , dan banyak tarikan alam memang sangat membahagiakan . Negara seperti itu banyak sekali menjadi tujuan orang baik sekadar melancong atau menetap . Dalam senarai negara paling bahagia di dunia , Australia menduduki peringkat pertama . 


Negara Australia boleh disebut " Negara Bertuah " kerana berjaya menduduki tempat pertama selepas mengalahkan Sweden dan Norway . Hasil survey kajian versi Economic Cooperation and Development ' s ( OECD ) Better Life Index , menyusun 36 negara dengan pendapatan tinggi dan melalui 11 kriteria . Senarai negara paling bahagia ini di penerbitan setiap tahun . 

Survey OECD menggunakan kajian ilmiah untuk mengetahui apa yang membuat orang bahagia dan membiarkan mereka memutuskan kriteria negara seperti apakah yang ingin didiami . Penunjuk yang digunakan OECD dalam kategori negara bahagia meliputi kualiti kesihatan , pendidikan , alam sekitar , keselamatan , dan kepuasan hidup dalam negara tersebut . Selain itu mereka juga mempertimbangkan pendapatan negara dan kemakmuran masyarakatnya .

 Hasil survey yang dilakukan pada 60 orang tersebut menobatkan Australia di peringkat pertama dan Norway peringkat ke - 2 lalu disusul Sweden . Pada peringkat ke - 4 ada Denmark , disusul Kanada , Switzerland , Amerika Syarikat , Finland , Belanda , dan urutan 10 adalah New Zealand .

 Meskipun tidak termasuk 10  negara besar paling bahagia , namun Jepun dianggap sebagai negara dengan keselamatan paling baik . Sedangkan Amerika Latin dianggap sebagai negara paling berpendidikan . Pada rangking paling bawah adalah Turki yang dianggap sebagai negara dengan pendapatan paling sedikit dan kualiti hidup yang kurang baik . 

Setingkat diatas Turki ada Mexico yang dianggap sebagai negara berbahaya dengan banyaknya kes pembunuhan dan penganiayaan .

 Yunani berada di peringkat 34 kerana dianggap sebagai negara miskin dengan kepuasan hidup paling minimum .




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers