Sunday, 5 February 2017

Filled Under:

Inilah Kereta Paling Kecil di Dunia.


 Kereta merupakan salah satu kenderaan pengangkutan yang sangat diperlukan oleh masyarakat. Namun, mahalnya harga kereta membuat alat trasportasi beroda empat ini hanya boleh dinikmati oleh orang-orang yang mempunyai ekonomi kelas menengah keatas sahaja. Minimumnya harga kereta murah, membuat masyarakat kelas pertengahan dan rendah gigit jari.

Akibat belum mampu membeli kereta yang harganya terlalu tinggi, seorang lelaki berasal dari China untuk mengambil inisiatif untuk membuat kereta sendiri dengan alat-alat sederhana. Bukan kereta mewah dengan kelajuan tinggi yang ia rancang, melainkan sebuah kereta mini dengan reka bentuk yang sangat sederhana.

Lelaki bernama Xu Zhiyun ini membuat kereta dengan tangannya sendiri. Kereta yang ia buat ini mempunyai saiz yang panjangnya hanya 60 sentimeter dan lebar 35 sentimeter. Alat pengangkutan hasil eksperimen lelaki berusia 60 tahun ini di anggap sebagai kereta paling kecil di dunia. Meskipun ukurannya sama dengan kereta mainan, namum tetap mempunyai fungsi sama halnya seperti kereta normal lain.


Meskipun bentuknya tidkak seperti kereta biasa, namun kenderaan ini juga mempunyai enjin, pedal minyak, dan juga sistem brek. Selain mengggunakan sistem mesin asas, kereta mini ini juga dilengkapi dengan dengan lampu depan dan belakang, peranti tanduk dan satu set sound system.

Dikutip dari China Daily, Xu Zhiyun memerlukan masa selama dua tahun untuk mereka bentuk serta membuat kenderaan unik ini. Lelaki berasal dari Shanghai ini juga menetap harga pada kereta ciptaanya ini dengan harga 1,500 yuan.

Layaknya orang Shanghai pada umumnya, Xu Zhiyun suka membuat hal-hal menggunakan tangannya sendiri. Dia mencipta peranti kemudi pada televisyen untuk memudahkan keluarganya dalam melihatnya dan bahkan menjahit pakaiannya sendiri di rumah.






0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs