Saturday, 18 February 2017

Filled Under:

Lautan Yang Berubah Menjadi Padang Pasir.



Laut Aral  mengering dan menjadi padang pasir, dulunya adalah lautan yang terletak di dua negara yakni negara Uzbekistan dan Kazakhstan, kini lautan yang dulu banyak airnya mengering dan menjadi padang pasir yang dihuni bangkai bangkai kapal.

Laut Aral kini berubah menjadi Gurun Aral, sebelum berubah menjadi padang pasir dulunya Aral merupakan lautan yang dalam kemudian pada tahun 1960-an air laut Aral mulai berkurang dan terus berkurang setiap tahun dan sampai pada kemuncaknya lautan ini kini berubah menjadi padang pasir.

Setelah mengering di bekas lautan yang kini menjadi padang pasir kamu boleh mencari banyak bekas-bekas bangkai kapal yang dulunya tenggelam di dasar laut dan ada juga yang memang sengaja ditinggalkan pemiliknya kerana lautan ini tidak ada airnya lagi. Bagi orang yang tidak tahu sejarah dari Gurun Aral ini pastinya akan hairan darimana asalnya kapal-kapal besar yang tergeletak ditengah gurun pasir.

Gurun Aral pun kini menjadi daya tarik tersendiri bagi banyak pelancong namun malangnya kerajaan kedua-du negara masih kurang mengoptimumkan padang pasir ini sebagai destinasi pelancongan.











0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs