Friday, 3 February 2017

Filled Under:

Mumia Ini Berusia 700 Tahun Tapi Elok.


Mumia purba adalah mayat yang telah berjaya dikekalkan. Mumia ini berbeza dari fosil. Mummy adalah mayat dalam hampir utuh manakala fosil ialah tinggalan mayat makhluk hidup hanya  mengandungi kandungan mineral tulang. Mumia ini banyak terdapat di sekitar makam diraja.


Zaman dahulu para raja dikebumikan dengan cara dipelihara. Kerana Zaman dahulu semua orang percaya bahawa jasad yang telah mati masih ada hubungan dengan manusia yang hidup. Tempat penemuan mumia paling banyak terdapat di Mesir.
 
Tetapi sejak kebelakangan ini dunia telah digemparkan dengan penemuan mumia china berita wanita masih utuh dan dianggarkan oleh pakar-pakar berumur 700an tahun yang lalu. Ia bermula apabila pekerja menggali  untuk pembinaan jalan raya di bandar Taizhou, Provinsi Jiangsu, China. Mumia ditemuikan oleh pekerja pada kedalaman 2 meter di bawah tanah. Mumia yang mempunyai jantina perempuan. Dipercayai berasal dari Dinasti Ming pada tahun (1368-1644).


 Berikut adalah gambar-gambar wanita Cina mumia masih utuh:






Mummi wanita china ini masih utuh dan dipelihara dengan sempurna. Ahli-ahli arkeologi terkejut dengan penemuan mumia yang masih utuh. Sejak masa dahulu lagi tidak ada bahan untuk mengekalkan.

 Mumia ini terdapat di dalam sebuah batu besar berbentuk seperti keranda dan ditutup . Supaya penyelidik atau ahli arkeologi sangat sukar untuk membuka batu besar. Di dalam keranda itu ditemui badan atau mumia dibalut dengan kain kain yang tebal dan juga tenggelam oleh air. Di samping itu, mumia ini menggunakan pakaian yang lengkap sebagai baju, dan walaupun kasut mumia dengan menggunakan jed hijau cincin. Juga terdapat juga dengan tulisan Latin pada zaman kuno.

Selepas keranda itu dibuka selama 10 minit, kulit menjadi hitam  dan bau busuk pun keluar daripada keranda mengandungi mumia itu.

Memang aneh , ketika sebelum peti itu dibuka mummi belum mengeluarkan bau busuk tapi setelah dibuka mengeluarkan bau busuk yang menyengat selain itu sebelumnya kulit dari mummi tersebut ketika awal dibuka berwarna coklat, tapi selepas kira-kira 10 minit mulai berubah menghitam. Kini mummi tersebut dibawa ke makmal untuk diteliti lebih lanjut lagi.
 
Di kawasan penemuan mumia wanita china tersebut sekarang sudah dilakukan penggalian lebih dalam, para ahli arkeologi percaya dan yakin bahawa didalamnya masih terdapat banyak sekali mumia-mumia terutama pada masa dinasti Ming. Selain itu penemuan mumia ini menunjukan bahawa dibawah kita ini masih terdapat banyak misteri yang tersimpan secara misteri.




0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs