Saturday, 18 February 2017

Filled Under:

Pusaran Air Hitam Dalam Perigi.


Seorang seniman terkenal di India, Anish Kapoor mencipta karya seni unik yang tiak pernah kita terfikir. Karyanya merupakan sebuah pemasangan yang mempunyai daya tarik tinggi, yakni berbentuk pusaran air di dalam bilik yang memainkan tanpa asas.

Pemasangan itu disebut dengan 'Descension'. Sebuah lubang di lantai yang mengandungi pusaran air hitam. Menariknya, pusaran air itu dibuat seakan terus berputar tidak berhenti dan tidak pernah sampai dasar. Kemudian disekeliling lubang pusaran air tersebut dipasang pagar untuk memudahkan pengunjung yang melihatnya dari dekat.

Karya seni Anish Kapoor tersebut dipamerkan dalam acara Kochi-Muziris Biennale. Sebuah acara pertandingan seni akbar yang melibatkan 94 artis, iaitu para seniman India dan antarabangsa dari 30 negara. Pada acara itu para seniman mempamerkan karya mereka di pelbagai media seperti filem, pemasangan, lukisan, patung, dan juga seni persembahan. Berlangsung selama 108 hari, mulai tarikh 12 Disember 2014 hingga 29 Mac 2015.gabancomel.blogspot.com.









0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs