Tuesday, 21 March 2017

Filled Under:

Kuda Berbulu Emas.


Korang tentunya sudah mengenal haiwan bernama kuda. Haiwan ini sudah banyak berjasa di bidang pengangkutan saat kereta atau motor belum dijumpai. Kuda sejak zaman dahulu sebagai kenderaan penarik kereta kuda dan juga digunakan untuk bercucuk tanam mengolah  pertanian serta digunakan sebagai unit ukuran kelajuan pada benda-benda automotif.

Pasti yang korang tahu kuda itu berbulu hitam, putih, kelabu, atau coklat. Namun kuda yang satu ini dikatakan unik, kerana mempunyai warna bulu menyerupai emas. Kuda yang ketara seperti kuda dalam dunia dongeng itu bernama Akhal Teke, yang merupakan keturunan atau breeding dari Turkmenistan.

Selain berpenampilan penuh kemilau seperti emas, kuda jenis ini juga dikenali cepat, tangkas, serta punya daya tahan hebat untuk medan berat.




Konon Akhal-Teke hanya tinggal sedikit jumlahnya. Kuda unik yang juga jadi lambang negara Turkmenistan ini dilaporkan hanya tinggal kira-kira 3500 ekor di bumi.

Banyak pendapat berkembang mengenai asal-usul kuda emas ini. Salah satu teori menyebut bahawa Akhal-Teke sudah ada sejak ribuan tahun lalu namun disembunyikan oleh suku terpencil di padang pasir Kara Kum. Namun ada pula yang mendakwa bahawa kuda jenis ini sudah digunakan saat bangsa Mongol jadi penguasa dunia di abad ke-13 dan ke-14.

Sebagai bangsa unggul, Akhal Teke terus dikacukan dengan kuda jenis lain agar dapat menghasilkan keturunan baru dan tidak pupus. Kuda emas ini sudah terbukti sangat tangkas, dengan postur Athletic maka kuda ini sering dijadikan sebagai kuda sukan. Prestasinya tercatat pada acara Grand Prix de Dressage pada Sukan Olimpik tahun 1960 di Rom, lalu Olimpik tahun 1964, serta membantu pasukan Soviet meraih pingat emas pada Sukan Olimpik 1968 di Mexico City.




1 comments:

Followers

networkblogs