Friday 17 March 2017

Filled Under:

Permandangan Indah Ribuan Obor obor Terdampar.



Beribu-ribu obor-obor biru keemasan terdampar di sepanjang  pantai di Brisbane, Australia. Kejadian tersebut merupakan perkara rutin yang berlaku setiap tahun di Australia. Namun, bezanya kali ini jumlah obor-obor terdampar dijangka yang terbanyak dan terbesar dalam sejarah.

Peristiwa tersebut dikenali penduduk Australia dengan sebutan 'Mekar'. Obor-obor tersebut terdampar akibat gelombang pasang air laut yang mengempaskan kawanan obor-obor  ke pantai.




Pemandangan beribu-ribu obor-obor tersebut diabadikan dalam  kamera oleh seorang warga tempatan bernama Charlotte Lawson. Foto itu menunjukkan jumlah obor-obor yang sangat banyak nyaris menutup seluruh permukaan pasir. Kilauan matahari yang menyinari kawanan obor-obor tersebut menambah keindahan dan kilauan yang memantul dari badan mereka.

"Jumlah mereka sangat banyak dan ia kelihatan menarik. Itu kelihatan seperti belon di pantai. Hal ini telah terjadi setiap tahun, namun tak pernah sebanyak ini," ujar Charlotte.


Peristiwa 'Mekar' tersebut biasanya berlaku hingga seminggu.


Sementara ahli biologi marin, Dr Lisa-Ann Gershwin, menyebut peristiwa mekar kali ini merupakan yang terbesar yang pernah dilihatnya selama 25 tahun melakukan kajian khusus terhadap obor-obor.

"Obor-obor terdampar adalah sebahagian daripada kitaran hidup mereka jika angin bertiup kencang dan gelombang pasang itu yang membuat mereka terdampar," ungkap Lisa.

Ia menambahkan, adanya gabungan angin utara dan keadaan air pasang menyebabkan sekira beribu-ribu obor-obor menjadi terdampar. Obor-obor biru tersebut merupakan jenis catostylus mosaicus yang beracun namun tidak fatal. Lalu jenis ini dapat membiak dengan diameter mencapai 35 sentimeter.

Pengendalian pertama apabila terkena kejutan obor-obor catostylus mosaicus adalah dengan mandi air hangat yang mampu mengurangkan rasa sakit.




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers