Thursday, 23 March 2017

Filled Under:

Temui Batu Misteri Seakan Istana


Para pakar arkeologi menggali struktur batu dekat
Istana Dunluce  sepanjang pantai Ireland Utara. Para pakar sudah tahu tentang sebuah bandar yang berkembang di tahun 1600-an, tetapi mereka tidak mengetahui penempatan sebelumnya, yang tarikh kembali ke 1400-an dan 1500-an awal.

Pada aktiviti penggalian yang dilakukan baru-baru ini oleh Para pakar arkeologi di sebuah batu terjal yang misteri dekat pantai Ireland Utara berhampiran Medieval Castle. Dijumpai kembali sebuah tembok dari abad ke-15 dan pernah diduduki oleh keluarga Mac Quillan yang menguasai sejumlah besar kawasan di Ireland Utara.

Agensi Alam Sekitar Ireland Utara merancang untuk mengungkap bahagian dari bandar abad ke-17 yang hilang dari Dunluce dekat tembok. Menurut Menteri Lingkingan Hidup Ireland Utara, Mark durkan "Ini adalah perkembangan sejarah yang sangat menarik, Jejak bangunan digali pada sebuah tebing dibawah sebuah bangunan," bangunan ini kemungkinan besar sebuah penempatan diluar gerbang tembok asli.

Bangunan dengan struktur batu dengan pintu disudutnya yang sangat berbeza dengan bangunan-bangunan lain dari abad ke-17. Melalui penanggalan radiokarbon, para penyelidik menentukan bahawa pendiangan di dalam digunakan pada akhir abad ke-15. Bersamaan waktunya pada masa Mac Quillan tinggal di Dunluce Castel.

Pakar arkeologi menggali melalui bidang berbatu berhampiran Istana Dunluce. Bandar yang dibanggunkan oleh MacDonnells pada 1608 berkembang hingga 1642, ketika dibakar selepas konflik. Bandar tidak pernah pulih, dan orang-orang terlantar dalam 1680-an, menurut para penyelidik.

"Kami sangat beruntung dapat mencari bangunan ini," kata durkan. Kerana sangat sedikit sekali bangunan yang didapati dari abad ke-15 ini, "



"Pakar arkeologi juga mendapati tembikar yang berasal dari zaman pertengahan yang menimbulkan soalan tentang hubungan penyelesaian terhadap penduduk awal dari bandar Dunluce," kata para penyelidik.

"Sampai sekarang, kita tahu ada penempatan abad ke-17 yang besar di sekitar Dunluce," kata durkan. "Apa yang kita kini mula mengungkap jejak-jejak akhir kegiatan penempatan abad pertengahan awal dan luas, yang sama-sama pentingnya dengan sisa-sisa abad ke-17 Dunluce Town. Ini memberikan jalan baru yang menarik dari kajian untuk menjelajah sebagai sebahagian daripada penyiasatan masa depan kita di Dunluce. "

Kerajaan Ireland Utara merancang untuk meneruskan penggalian bandar di Dunluce dan taman istana dengan wang dari Heritage Lottery Fund.






0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs