Monday, 3 April 2017

Filled Under:

Nama Lelaki Sangat Pelik.


Pelbagai nama unik warga di indonesia . Bagaimana tidak, mulai dari pemilik nama Syaiton, Tuhan hingga yang terakhir ada Indonesia bermunculan dan jadi perbincangan luas.

Kini, terungkap satu nama lagi yang lebih unik dari pelbagai nama luar biasa tersebut. Nama itu bukan merupakan huruf, melainkan tanda baca titik "." milik seorang kanak-kanak yang berasal dari Jepara, Jawa Tengah.




Anak dari pasangan Ali Mas'ud dan kismawati ini sering protes kerana namanya yang sangat unik itu. Nama "." pun sejak SD disebut dengan Titik kerana sistem ujian yang tidak menyediakan pilihan tanda baca di LJK (Lembar Jawapan Komputer). Meskipun begitu, di akta kelahiran, ia tetap bernama ".".

Kakak Titik juga mengalami masalah sama. Namun, ia jauh lebih beruntung kerana namanya masih mempunyai huruf, iaitu N. Malah, lelaki yang tinggal di Dukuh Sidang RT 39 RW 08, Desa Sinanggul, Kecamatan Mlonggo ini sempat mendapatkan Rekod Muri nama terpendek pada 2000 silam.




 Ali mendedahkan, ia memberi nama N kerana cadangan dari guru spiritualnya. Saat itu,  guru menyuruh Ali untuk mempersembahkan nama dari surat yang ada di Al Qur'an dengan erti baik. Awalnya, ia ingin memberi nama Nun .

Berbeza dengan sang adik, N tidak pernah mengeluh dengan namanya yang sangat singkat itu. Akan tetapi, lelaki lulusan ilmu kejururawatan di Semarang ini mengaku sering kesulitan di kehidupan sehari-hari, seperti ketika membuat akaun bank dan lain sebagainya.




0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs