Monday, 15 May 2017

Filled Under:

Lollipop Paling Lama Untuk Dihabiskan.


 Mungkin mengulum gula-gula ini akan membuat mulut anda kepenatan. Bagaimana tidak? Sebuah gula-gula yang sedang jadi pembicaraan netter Jepun ini mempunyai masa "cair" hingga 60 minit!

Gula-gula ini mungkin akan mengingatkan dengan cerita Willy Wonka. Di cerita kanak-kanak itu ada gula-gula tahan lama atau tidak boleh habis yang bernama Everlasting gobstopper. Nah, gula-gula yang di Jepun ini berbentuk bola lollipop saiz 3 cm namun  waktu 1 jam menghabiskannya.




Gula-gula ini popular di kalangan wanita dan awet untuk yang mahukan kalori tinggi. Bahannya menggunakan gula khas yang dikeraskan memakai teknik Ootama Marble selama satu bulan. Kerana tidak terbuat dari sirap seperti gula-gula kebanyakan, maka yang ini tidak meleleh di suhu bilik.

Menariknya, gula-gula 60 minit ini sudah ada di Jepun selama puluhan tahun. Awalnya dibuat pada tahun 70-an sebagai snack para pelaut. Tangan pelaut yang selalu sibuk dan turun ke laut dalam waktu lama membuat mereka ingin makanan yang tahan lama di dalam mulut.

Meski sudah lama dilahirkan namun awam baru tahu kewujudan gula-gula 60 minit belum lama ini. Salah satu yang mengiklankannya di awam adalah Flat Nomura, pengeluar gula-gula yang unik ini.






0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs