Saturday, 10 June 2017

Filled Under:

Baru 20 Bulan Dah Pandai Panjat Dinding

  
Bayi biasanya mengambil masa yang panjang untuk akhirnya boleh berjalan seperti normal hingga berlari. Namun Ellie Farmer seperti sebuah keajaiban. Ia bahkan sudah boleh melakukan panjat dinding di usia belum genap 2 tahun.

Ellie pertama kali belajar berjalan pada usia 8 bulan. Menariknya lagi, ia sudah belajar memanjat dinding sejak sebelum boleh melangkahkan kaki. Nampaknya kemampuan luar biasa ini diturunkan dari si ibu, Rachael, yang dikenali sebagai pemanjat tebing.

Rachael tetap memanjat tebing di saat hamil Ellie yang videonya menjadi viral saat itu. Debut Ellie ketika memanjat dinding gym di Flagstaff, Arizona. "Dia sudah menjadi ahli kumpulan memanjat sejak lahir. Ketika pertama membuka mata, dia sudah ada di gym dan melihat para pendaki," kata si ayah, Zak.



Zak sendiri akhirnya membuat dinding memanjat di samping katil tidurnya. Ellie juga rutin ke gym bersama  5 hari dalam seminggu untuk memanjat dinding khusus bayi. Ia menggunakan kasut kulit dengan sol lembut dan tidak pernah memanjat dinding lebih dari 2 meter.

  Rachel pun pernah menerima kritikan membiarkan anaknya dalam bahaya dengan membenarkan memanjat, bahkan tanpa pakai peralatan keselamatan. Namun ia memastikan Ellie tetap selamat. Baginya, kegiatan ini malah meningkatkan perkembangan Ellie dan kepercayaan dirinya.

"Dia sering jatuh. Tapi dia tidak pernah terluka dan melanggar lantai, maksudku lantai adalah matras sangat tebal," kata wanita berusia 28 tahun itu. "Biasanya dia hanya ketawa kecil saat jatuh dan cuba memanjat lagi hingga berjaya."







0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs