Sunday 22 October 2017

Filled Under:

Lelaki Cacat Ini Dapat Tangan Baru.


Daniel Melville (23) berasal dari Reading memperoleh tangan bionik seperti milik Luke Skywalker dalam filem Star Wars. Tangan bionik itu dibuat dengan menggunakan pencetak 3D.

Daniel Melville memang dilahirkan  tanpa tangan kanan. Selepas 23 tahun, ia baru memutuskan untuk menggunakan tangan bionik. Ia lalu menghubungi dan meminta bantuan Joel Gibbard. Seorang ahli robotik sekaligus pengasas Open Bionics di Bristol itu akhirnya memeriksa tangan kiri Daniel dengan teliti selama 20 minit dan membuatkannya tangan bionik dengan menggunakan pencetak 3D selama 40 jam.

Tangan bionik milik Daniel diyakini menjadi tangan buatan dengan saiz yang pertama yang dihasilkan dengan menggunakan pencetak 3D. Daniel pun begitu gembira dengan tangan bionik miliknya tersebut. "Ini sangat bagus sekarang dan akan semakin baik, namun akan luar biasa jika saya memilikinya ketika saya lebih muda," kata Daniel

Tidak hanya Daniel yang gembira, Joel juga turut merasa gembira juga melihat hasil karyanya. "Betapa mengharukan saat melihat sesuatu yang telah saya hasilkan selama setahun dapat memberikan kemampuan tambahan pada seseorang," kata Joel.


 Dia pun berharap pula agar mulai tahun depan dia sudah boleh memasarkan sebuah bahagian badan buatan dan robotik dengan harga yang berpatutan serta fungsi yang lebih baik.

Jom saksikan vido berikut ini:







0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers