Saturday 20 January 2018

Filled Under:

Festival Merayakan Hari Orang Mati.


Di Mexico ada sebuah festival terkenal yang bernama El Dia de Los Muertos. Festival ini adalah festival yang mempunyai tema tersendiri  iaitu hari orang mati. Festival orang mati El Dia de Los Muertos adalah sebuah festival tradisional yang pelaksanaannya dilaksanakan saat tengah malam tiba, tepatnya pada tarikh 1 dan 2 November. Festival ini juga dilaksanakan setiap tahunnya.

Uniknya lagi, setiap hari perayaan orang mati El Dia de Los Muertos tiba, maka hari tersebut ditetapkan menjadi hari cuti umum. Orang-orang Mexico yang membentuk komuniti di Amerika Syarikat (Mexico) juga merayakan perayaan orang mati El Da de Los Muertos. Bulan kesembilan yang berasal dari kalendar matahari yang diciptakan oleh suku Aztec menandakan kemunculan dari festival ini. Pemimpin dari festival ini adalah Dewi Mictecacíhuatl atau "Lady Death".

Salah satu perbezaan sekaligus keunikan dari festival El Da de Los Muertos terhadap Halloween adalah cara memaknai kematian itu sendiri. Definisi dari perayaan Halloween adalah ketika kematian dilihat dan diketahui sebagai sesuatu yang menakutkan. Fakta berbeza ditunjukkan oleh El Dia de Los Muertos, festival ini mengangkat tema kematian yang bererti kematian terhadap kenangan yang seharusnya dirayakan.

Xcaret Park, Cancun, Mexico adalah tempat diadakannya perayaan orang mati El Dia de Los Muertos. Tempat tersebut bahkan dijadikan salah satu warisan kebudayaan dunia oleh UNESCO pada tahun 2003. Anda boleh merasakan suasana yang meriah pada festival ini. Selain itu, anda juga boleh melihat masyarakat sekitar yang memakai pakaian hantu meriah kerana warnanya yang menarik.

Didalam festival ini, anda sebagai pelancong juga boleh melihat salah satu perarakan dari festival ini iaitu pemindahan tulang-tulang manusia . Setelah membersihkan tulang-tulang dari tanah perkuburan, orang-orang yang merayakan perayaan ini lalu membersihkan dan menggantikan kain dari orang yang sudah mati tersebut. Adapun kanak-kanak yang mengikuti festival tersebut mempunyai tugas untuk mendekorasi kubur keluarga. Kanak-kanak akan mendekorasinya dengan lilin dan bunga beraneka warna sehingga mewujudkan kesan religi didalam festival tersebut.











0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers