Monday, 14 May 2018

Filled Under:

Tradisi Lompat Atas Bayi



 Seorang lelaki yang berpakaian kuning cerah melompat melintasi sekumpulan bayi yang dietak di atas tilam,kemudian bayi tersebut di pindahkan ke bahagian  yang lain untuk di lakukan hal yang sama.



Ritual aneh dilakukan sebagai sebahagian daripada upacara keagamaan di Sepanyol utara, yang direka untuk menyelamatkan jiwa mereka.



                                           jom saksikan video menarik  ini :

                             


 Kanak-kanak seolah- olah tidak sedar apa yang berlaku di sekitar mereka Disebut El Salto del Colacho - atau lompatan syaitan, ini merupakan kegiatan adat yang dilakukan di abat pertengahan lalu. Paparan akan ditunjukkan dalam pertandingan di desa Castrillo de Murcia menandakan hari raya Katolik Corpus.




Tradisi melibatkan lelaki berpakaian sebagai ' Colacho ' melompat bayi yang lahir di desa selama tahun sebelumnya untuk membersihkan mereka dari dosa asal . Asal tepat dari ritual tidak jelas, tetapi Sepanyol Katolik merayakan festival di seluruh negara dengan perarakan penari berpakaian warna -warni sebagai syaitan dan malaikat.


 

Ritual ini bertujuan untuk membersihkan bayi dari dosa asal mereka. semua warga berkumpul untuk menyaksikan rutual pembersihan tersebut . lelaki yang berpakaian kuning yang di sebut the devils atau iblis, dia mengejar anak -anak yang ada di sekitar selama pelaksanaan pestipal El Colacho tersebut . 



setelah the devil atau iblis melompat bayi- bAyi tersebut kemudian para gadis menaburi bayi tersebuat dengan bunga.




0 comments:

Post a Comment

Followers