Tuesday, 22 May 2018

Filled Under:

Wanita Ini Boleh Bercakap Denga Gajah




Usianya baru 14 tahun , namun gadis ini begitu disanjung  bak pahlawan di daerahnya di India . Hal itu kerana ia mampu mengusir kawanan gajah yang masuk perkampungan . Lebih istimewanya lagi , gadis itu mengaku mengusir gajah dengan cara mengajaknya berbicara .


Nirmala tappo menjadi pahlawan saat sekumpulan gajah liar memasuki bandar industri Rourkela di negara bahagian timur Odisha . Saat itu pegawai hutan kesulitan menggiring kawanan gajah itu kembali masuk hutan .


 Kemudian ia teringat ada seorang gadis yang tinggal di Jharkhand boleh bercakap dengan gajah sehingga memintanya untuk membantu . Ditemani ayah dan beberapa pemuda desa , Nirmala akhirnya datang membantu menggiring kawanan gajah itu kembali ke hutan . Ia joke menemani kawanan gajah itu berjalan berkilo - kilo masuk ke dalam hutan sehingga kakinya lecet .

 " Jangkitan sudah hilang dan kini luka - lukaku hampir kering , " katanya semasa berada di hospital untuk rawatan lukanya . Nirmala sendiri mengaku kemampuannya bercakap dengan gajah diperolehnya setelah  ibunya maut akibat gajah liar . " Sejak itu aku belajar caranya untuk mengusir mereka ( gajah ) , " lanjut gadis beragama Katolik ini .

 " Kami mengelilingi kawanan gajah dan aku berada di dekat haiwan - haiwan itu , bicara dengan mereka , " tutur Nirmala . " Pertama , aku berdoa kemudian bicara dengan para gajah . Mereka mengerti apa yang kusampaikan . Aku berkata pada mereka , ' Ini bukan rumah kamu , kamu harus kembali ' . " Meski mengaku boleh bercakap bahasa yang difahami gajah dengan dialek tempatan Mundaari , namun aktivis alam tidak percaya dengan kemampuan Nirmala ini . Rabi Pradhan berkata belum ada bukti saintifik bahawa gajah memahami bahasa manusia .






0 comments:

Post a Comment

Followers