Wednesday 15 August 2018

Filled Under:

Misteri Menara Iblis Rupa Bentuk Pelik


  Menara Iblis terletak di timur laut Wyoming di Amerika Syarikat. Ketinggiannya adalah lebih dari 1,266 kaki, yang setanding dengan ketinggian Empire State Building, yang terletak sekitar 1,250 kaki. Batu ini dibentuk kira-kira 65 juta tahun lalu oleh aktiviti gunung berapi.

 Pelbagai legenda yang menceritakan tentang asal-usul menara. Mengikut legenda ini, tujuh gadis Indian bermain satu hari di hutan. Beruang besar datang kepada mereka dan mengejarnya. Gadis-gadis melarikan diri dengan cepat melalui pokok-pokok, tetapi beruang perlahan-lahan dapat mengejar mereka. Kerana keadaan membuat mereka putus asa, gadis-gadis itu melompat ke batu rendah dan berdoa dengan kuat kepada Roh Patriark untuk menyelamatkan mereka. Tiba-tiba batu kecil mula tumbuh ke atas, mengangkat tujuh anak perempuan lebih tinggi dan lebih tinggi ke langit. Beruang marah melompat ke sisi menara (batu) dan meninggalkan tanda cakar, yang dapat dilihat hingga ke hari ini di atas dinding batu.

Dikenali oleh orang Indian sebagai Matthew Tepee atau Grizzly Bear Lodge, menara ini sebenarnya adalah sisa gunung berapi  yang berlaku 60-70 juta tahun yang lalu. Meningkat kira-kira 1,200 meter di atas Fourche Belle River, menara itu pertama kali dilihat oleh peneroka  dari Amerika Syarikat, pada Tinjauan Geologi pada tahun 1875. Para juru ukur menyebutnya Menara Iblis, selepas nama Indian yang lama, Menara Bad Allah. Kali pertama memanjat, menggunakan tangga kayu panjang yang dilekatkan pada permukaan batu, pada 4 Julai 1893.

Hari ini, menara itu menjadi popular dan lebih daripada 20,000 pendakian telah diwujudkan. Menara ini masih dianggap sebagai halaman visi penglihatan Indian. Kegunaan semasanya terus menjadi objek bagi kaum Indian dan bukan Indian, dan banyak pelawat telah melaporkan melihat fenomena cahaya aneh dan UFO yang terbang di sekitar puncak menara.











0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers