Tuesday 7 August 2018

Filled Under:

Negara Paling Kecil Di Dunia



Negara terkecil di dunia terletak di lautan yang tinggi kira-kira 13 kilometer dari Suffolk, United Kingdom.Keluasanya hanya 4 km persegi.

Sealand bukan sebuah pulau, tetapi struktur bangunan di tengah-tengah laut yang disokong oleh dua menara besar. Jadi ia seperti pelantar minyak. 

Struktur ini dibina oleh Royal British Marine Army. Tetapi pada tahun 1968 tribunal memutuskan strukturnya adalah di perairan wilayah negara-negara antarabangsa, dan nampaknya di luar bidang kuasa British.

Kemudian datang sekelompok orang dari Belanda ingin mengambil alih Sealand. Seorang lelaki bernama Michael Bates bertempur dengan sebuah helikopter. Bates menang, dan dia memahkotai dirinya sebagai Pemerintah di Sealand.

Hebatnya, Sealand memiliki setemnya sendiri, lagu kebangsaan, wang, hingga bendera negara. Ironinya, kesedaran Sealand menjadi polemik bagi dunia antarabangsa. Negara ini bukan ahli Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, dan pada tahun 1987 Britain memperluas perairan wilayahnya untuk mendakwa Sealand menjadi pemerintahan British.

Walau bagaimanapun Bates tetap tahan dan menimbulkan banyak hujah bahawa Sealand adalah sah negara berdaulat. Alasannya tetap, Sealand tidak memasuki mana-mana wilayah negara apabila dipelihara. Di samping itu, Belanda yang terkalahkan terhadap Bates telah dipenjarakan dan banyak negara meminta Bates melepaskan mereka. Ini bermakna, jika Sealand bukan negara, bagaimana mereka boleh meminta?

Menurut wikipedia, penduduk di Sealand pada tahun 2004 berjumlah 27 orang. Malah, kini terdapat hanya 4 orang .







0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers