Monday 29 October 2012

Filled Under:

6 Akuarium Paling menarik dan Indah di Dunia

mungkin sebahgian anda ada aquarium di rumah.Entah itu diisi dengan ikan air laut atau ikan air tawar, yang pasti, dengan adanya akuarium beserta kandungannya akan membuat suasana di rumah anda nampak hidup. Sebelumnya saya pernah menulis artikel sejenis tentang aquarium yg menabjubkan . pada artikel kali ini akan disajikan tentang akuarium-akuarium yang tidak seperti biasanya yakni dari segi ukuran, kandungannya, teknologi dan kualiti lain. Berikut beberapa diantaranya                                                                ; :Aquaria KLCC ialah taman dalam air yang terletak di bawah pusat konvesyen kuala lumpur dalam kawasan pembangunan KLCC.
Aquaria KLCC
Meliputi kawasan 60,000 sq ft (6,000 m²) dalam dua aras dengan terowong bawah air sepanjang 90 meter, Aquaria KLCC menempatkan lebih 20,000 hidupan daratan dan air dari lebih 250 spesies berbeza dari dalam dan luar negara. Juga terdapat pondok maklumat interaktif mengenai pemuliharaan hidupan laut, serta kawasan peruncitan bertema seluas 5,000 sq ft (500 m²).


Berlin AquaDom
"AquaDom" ini terletak di Hotel Radisson SAS di Berlin, Jerman dan dirancang dengan lif built-in telus di tengah-tengah tangki yang sebenarnya. Ini adalah tempat untuk mencari 2600 ikan dari 56 jenis dan akuarium ini juga disebut "Tangki silinder ikan terbesar di dunia", yang mengandungi 198.000 kilogram air laut.
berlin AquaDom 5 Akuarium Paling Keren dan Indah di Dunia
Georgia Aquarium
Akuarium terbesar di bumi ini terletak di Atlanta, Georgia. aquarium ini menyediakan kurang lebih 120 ribu haiwan laut dengan 500 jenis yang berbeza. Selain menawarkan kepelbagaian jenis haiwan lautnya, sebenarnya akuarium ini menawarkan 4-D filem.
georgia aquarium 5 Akuarium Paling Keren dan Indah di Dunia
Dubai Aquarium
Mall Dubai mempunyai akuarium keren ini, yang disebut "The Largest Suspended Aquarium in the world".33.000 haiwan air yang hidup saat ini ada yang terdiri dari sekitar 150 spesies yang unik.
dubai aquarium 5 Akuarium Paling Keren dan Indah di Dunia
Okinawa Churaumi Aquarium
Akuarium terbesar kedua di dunia ini terletak di Okinawa, Kepang. Nama Churaumi sendiri mengandungi erti yang terdiri dari 2 perkataan iaitu "chura" yang bererti indah serta "umi" yang bererti laut. Terdapat 26,000 haiwan air denga 740 jenis yang berbeza.
Okinawa Churaumi Aquarium 5 Akuarium Paling Keren dan Indah di Dunia
Two Oceans Aquarium
Akuarium ini terletak di Cape Town, Afrika Selatan. Sesuai namanya yang bererti akuarium 2 Samudra, akuarium ini mempunyai keunikan sendiri kerana haiwan laut yang ada di akuarium ini datang dari 2 lautan di luar Afrika, yakni lautan Hindi dan Lautan Atlantik. Terdapat kurang lebih 3000 macam haiwan laut di akuarium ini.

Two Oceans Aquarium 5 Akuarium Paling Keren dan Indah di Dunia
Add caption




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers