Thursday 1 November 2012

Filled Under:

Istana Batu, Sebuah Karya Seni bina Megah oleh Seorang Tukang Pos


Istana Batu, Sebuah Karya Seni bina Megah oleh Seorang Tukang Pos

Cerita ini bermula pada 1879. Joseph-Ferdinand Cheval (1836-1924), 43 tahun, telah bekerja sebagai kurir surat di kawasan luar bandar di sebelah tenggara Perancis selama 12 tahun.

Kerana dalam pekerjaannya sehari-hari, dirinya tetap melakukan perjalanan sekitar 20 batu (32km), sebahagian besar dalam kesendirian, ia banyak termenung. Suatu hari ia tersandung sebuah batu kapur kecil. Hairan dengan bentuk dan susunan batu itu, ia lalu membawanya pulang.




Sejak saat itu ia mula mengumpulkan batu selama perjalanannya untuk menghantar surat dan membawa batu-batu itu dalam saku. Mengumpulkan batu menjadi ketagihan.

Ketika isterinya menjadi lelah kerana harus memperbaiki poketnya terus menerus, ia mengubah mod pengangkutan dan menggunakan bakul untuk membawanya, dan kemudian apabila batu-batu menjadi lebih besar ia menggunakan gerobak.

Selama 33 tahun dia dan isterinya membina bangunan dari batu, salah satu monumen yang paling aneh sepanjang masa, 'Ideal Palace' atau 'Palais Idéal', menurut perkiraan memerlukan lebih daripada 9,000 hari atau 65.000 jam dan kerananya hasil karyanya mendatangkan sekitar 100,000 pengunjung dalam setahun ke desanya Hauterives utara Valence.


"Saya ingin membuktikan dengan kemahuan hampir semua boleh dicapai," tulis Facteur Cheval.

bangunan yang diselesaikan berukuran panjang 26 meter, atau 85 kaki, dengan ketinggian yang berbeza-beza antara 8-10 meter.

Palais adalah campuran gaya yang berbeza dengan inspirasi dari Kristian ke Hindu. Sebuah versi dari candi Hindu yang berdiri di samping sebuah Chalet Swiss yang berdiri di samping Carrée Maison di Algiers yang berdiri di samping sebuah istana abad pertengahan, dan di suatu tempat di antaranya ada masjid beraksitektur Arab.

Roh-roh dari tempat itu, kata facteur adalah Julius Caesar, Archimedes dan Vercingetorix.

Pada saat istana itu selesai, hasil kerjanya itu mula menarik perhatian antarabangsa. Banyak seniman terkenal melawat dan mendapatkan inspirasi dari tempat itu. Bangunan ini juga diabadikan dalam ciri-ciri media dari kad pos, majalah dan orang-orang datang dari jauh dan luas untuk melihat bangunan menakjubkan ini.


http://farm3.static.flickr.com/2722/4175908025_0a47538ccd.jpg


Pendapat awam tentang pekerjaan dan penciptanya akhirnya terbentuk, dan Cheval sendiri telah dianggap sebagai seorang seniman yang mulai kembali dikenali.

Namun, meskipun Cheval telah berjasa sehingga bandar Hauterives disenaraikan di atas peta, pemerintah kota menolak permintaannya untuk dikebumikan, bersama dengan isterinya, di istana yang dia bangun berdua.

Kerana permintaanya tidak diluluskan, ia kembali bekerja di tahun 1914 pada struktur kedua yang lebih kecil di perkuburan tempatan.

Dia menghabiskan lapan tahun membina apa yang disebutnya Makam kesunyian dan Peristirahatan abadi.



Dua tahun selepas selesai dan hanya beberapa hari selepas ia selesai menulis otobiografinya-Cheval meninggal dan dikebumikan di dalam struktur bangunan baru yang dia bangun selama 8 tahun itu.











0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers