Tuesday 8 January 2013

Filled Under:

WOW!! 5 Tempat Ibadah Paling Kuno yang Pernah Ditemui


Pada zaman dahulu kala manusia sudah mengenal yang namanya tuhan dan dewa sehinga mereka membuat bangunan untuk melakukan persembahan atau tempat ibadah.

Sampai saat ini tempat tempat ibadah yang digunakan masyarakat kuno pun masih ada yang berdiri walaupun ada salah satu tempat ibadah yang tidak digunakan lagi akibat sudah berumur tua.

1. Göbekli Tepe - Turki


Göbekli Tepe adalah tempat ibadah yang terletak 15 km sebelah timur laut bandar Şanlıurfa (Urfa) di Turki tenggara.Laman ini terdiri dari dua puluh struktur melingkar tersebar di puncak bukit.


Yang tinggal saat ini hanyalah tiang batu kapur yang besar dihiasi dengan reka bentuk abstrak ukiran haiwan. Sejauh ini ukiran dari ular, kala jengking, burung, babi hutan, musang dan singa telah ditemui.

Tempat ini kini sedang dalam penggalian oleh ahli arkeologi Jerman dan Turki. Kuil ini dianggap sebagai kuil tertua yang pernah ada di dunia.

2. Hypogeum - Malta


Hypogeum adalah bangunan yang benar-benar purba. Dibina pada tahun 3500 SM, Hypogeum menjadi satu-satunya kuil prasejarah yang dibina di bawah tanah. Hypogeum telah digunakan secara pelbagai melalui sejarahnya, dan telah berubah menjadi kuburan di masa lalu.

Hypogeum adalah campuran dari gua-gua alam dan gua galian yang lebih dari tiga peringkat. Di Hypogeum terdapat sebuah bilik yang boleh memantulkan suara (gema), yang apabila kita berteriak akan terdengar ke seluruh Hypogeum.

Melawat Hypogeum tidak boleh sembarangan, dengan alasan penyelenggaraan terhadap lukisan yang berada di dinding. Hanya 80 pengunjung yang dibenarkan setiap harinya.

3. Pantheon - Rom



Pantheon adalah sebuah bangunan yang dikonstruksikan pada tahun 27 SM sebagai kuil berbentuk bulat di pusat bandar Rom. Pembangunan kuil ini diselesaikan pada masa pemerintahan Maharaja Hadrian (118 SM-28 M) pada tahun 126 M.

Hadrian membina kuil ini untuk penyembahan terhadap dewa-dewa Rom. Nama Pantheon berasal dari bahasa Yunani yang bererti Rumah Semua Dewa.

Kuil ini digunakan sebagai gereja dari tahun 609 hingga 1885 dan kemudian menjadi gereja dan tempat perkuburan bagi pahlawan nasional Itali. Tokoh-tokoh terkenal yang dikebumikan di sini ialah Raja Emmanuel I dan pelukis Renaissance, Raphael.

4. Gua Ajanta - India


Gua Ajanta di Maharashtra, India, adalah monumen gua berusia abadyang berdiri sejak 2 SM, terdiri dari lukisan dan Skulptur yang dianggap sebagai karya besar seni agama Buddha.

Ketika dilihat dari luar, Gua Ajanta menyerupai kawasan penempatan yang melekat pada sisi bukit melingkar. Namun, di saat anda melihat ke dalam, pesona yang kelihatan justeru ukiran batu manusia dan juga tiang-tiang yang besar layaknya sebuah istana candi.

Dengan adanya pembuktian ini, menandakan bahawa kehidupan kuno di India mempunyai nilai religi dan karya seni yang tinggi, terlepas pengaruh politik dan ekonomi kerajaan.

Gua ini terletak di luar kampung Ajinṭhā, daerah Aurangabad, Maharashtra. Sejak tahun 1983, Gua Ajanta merupakan Tapak Warisan Dunia UNESCO.

5. Borobudur -Indonesia



Borobudur adalah nama sebuah candi Buddha yang terletak di Borobudur, Magelang, Jawa Tengah. Lokasi candi kurang lebih 100 km di sebelah barat daya Labuan dan 40 km di sebelah barat laut Kuala Lumpur.

Candi ini ditubuhkan oleh para penganut agama Buddha Mahayana sekitar tahun 800-an Masihi pada masa pemerintahan wangsa Syailendra.

Candi Borobudur mempunyai struktur dasar punden berundak, dengan enam pelataran berbentuk bujur sangkar, tiga pelantar berbentuk bulat melingkar dan sebuah stupa utama sebagai kemuncaknya.

Selain itu tersebar di semua pelatarannya beberapa stupa. Sepuluh pelataran yang dimiliki Borobudur menggambarkan secara jelas falsafah mazhab Mahayana.

Bagaikan sebuah kitab, Borobudur menggambarkan sepuluh tingkatan Bodhisattva yang harus dilalui untuk mencapai kesempurnaan menjadi Buddha.sumber




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers