Thursday 24 October 2013

Filled Under:

Seram ! Pasar Jual Beli Barangan Ahli Sihir (Voodoo) di Afrika


 

Apa sebenarnya voodoo ini sehinggakan pengaruhnya menebar sehingga ke pelusuk dunia? Secara tradisinya, voodoo adalah sebahagian daripada upacara keagamaan di Afrika Barat sebelum amalan itu berkembang ke seluruh dunia, termasuk Amerika Syarikat berikutan aktiviti perhambaan oleh penjajah kolonial.

Amalan voodoo itu sendiri mungkin setua benua Afrika itu sendiri tetapi kini sudah meluas jutaan penduduk dunia dari Afrike ke Kepulauan Carribbean, Amerika Utara, Tengah dan Selatan, dalam pelbagai bentuk. Ia dikatakan kepercayaan animisme bagi kaum Fon, Ewe dan Yoruba di benua itu, yang biasanya dimulakan dengan bacaan mantera menyeru semangat roh nenek moyang mereka sebelum menggunakan patung jerami untuk mengenakan mangsa.

Voodoo dipercayai bermula di Haiti pada 1724 dan ramai tidak tahu voodoo itu satu bentuk keagamaan yang mempercayai kewujudan Tuhan. Amalan itu dibawa ke Barat oleh hamba Afrika. Bagi penduduk Afrika, voodoo bukan sekadar agama tetapi juga bentuk perubatan tradisi mereka, pelindung dan cara mengekalkan kebebasan dan identiti




  Pasar fetish Akodessewa Togo diiktiraf sebagai pasar fetish terbesar di dunia, tempat di mana pengamal Voodoo boleh mencari apa-apa yang mereka perlukan untuk ritual mereka.


Amalan sihir bermula di Afrika Barat, sebelum hamba dibawa ke oleh Amerika, dan di negara-negara seperti Togo, Ghana, atau Nigeria agama sangat penting. Ramai orang percaya penyembuh yang menggunakan bahagian-bahagian haiwan dan azimat pelik boleh sembah roh dengan ritual pelik mereka, dan menyelesaikan masalah mereka. Dan jika ada satu tempat di mana tukang sihir boleh menyimpan bekalan menyeramkan, ia adalah Pasar Akodessewa fetish, di ibu kota Togo, Lome. ia sebagai farmasi luar di mana pelbagai bahagian-bahagian binatang, patung tulang dan herba mengambil tempat perubatan konvensional










0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers