Monday 16 December 2013

Filled Under:

Menarik- Ada Mata Air di Bawah Dasar Laut.

Saintis berasal dari Australia mencari sumber mata air tawar baru . Uniknya , sumber mata air tawar itu ditemui di lautan , terperangkap di bawah dasar lautan .

Vincent Post , penyelidik dari Flinders University di Australia yang memimpin penyelidikan , mengatakan bahawa jumlah air tawar pada sumber mata air itu dianggarkan 500,000 kilometer padu , berada di dasar laut wilayah Australia , China , Amerika Utara , dan Afrika Selatan .

" Jumlah air pada sumber ini beratus-ratus kali lebih besar daripada air yang sudah kita ambil dari lapisan bawah permukaan Bumi sejak tahun 1900 , " kata Post dalam penerbitan di jurnal Nature  .

" Air tawar di planet kita saat ini dalam tekanan sehingga penemuan simpanan air tawar dalam jumlah ketara di lepas pantai ini sangat menarik , " tambahnya seperti dikutip AFP , Khamis lalu .

Keperluan air tawar saat ini meningkat dua kali ganda daripada peningkatan jumlah populasi manusia . Hal itu disebabkan oleh permintaan dari sektor pertanian , pengairan , dan pengeluaran daging . Pada tahun 2030 , Pertubuhan Bangsa - bangsa ( PBB ) menganggarkan bahawa 47 peratus orang akan hidup dengan sumber air yang terhad .

Post mencari sumber mata air tawar di bawah dasar laut dengan kaedah yang biasa dilakukan untuk menilai air di bawah dasar laut serta perlombongan gas dan minyak .

" Dengan menggabungkan semua maklumat , kami mengetahui bahawa sumber mata air tawar di laut adalah hal yang umum , bukan anomali yang hanya terdapat pada keadaan tertentu , " jelas Post .





0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers