Wednesday 31 October 2012

Filled Under:

25 keuntungan tidak menghisap rokok




25 keuntungan tidak menghisap rokok

Jika semasa ini ancaman kesihatan dan kerugian akibat merokok tidak bekerja untuk membuat seseorang berhenti merokok, bagaimana jika mengerahkan semua faedah yang boleh diperolehi melalui jika anda tidak merokok? Berikut adalah 25 manfaat jika anda tidak menghisap rokok.



Seperti yang dipetik dari Kesihatan, penyelidik dari Semenanjung Sekolah Perubatan, England menyebut banyak manfaat diperolehi melalui jika tidak merokok, yang mana 25 Keuntungan


1. Anda boleh menjimatkan, tidak perlu membelanjakan wang yang lebih untuk membeli rokok dan boleh membeli barang-barang lain yang dikehendaki.
2. Anda akan bernafas asap rokok kurang bakteria yang sama dengan menyedut bakteria yang boleh dibuat sakit.
3. Anda boleh menjadi lebih bijak kerana mengelakkan ketagihan rokok bahan kimia yang boleh memesongkan otak.
4. Anda akan mempunyai gaya seks dan keupayaan seksual yang lebih baik kerana aliran darah dan peredaran yang lebih baik dan bersih.
5. Anda akan tidur yang lebih baik dan lebih baik kerana nikotin adalah bahan yang boleh mengganggu dengan perbelanjaan hormon tidur.
6. Anda mungkin mempunyai peguam tulang yang kuat dan kepadatan mineral tulang yang mendalam dan penurunan tidak akan dicuri dari merokok.
7. Anda akan dilindungi daripada penyakit kerana psoriasis terkini kajian mengatakan ada kaitan antara perokok dengan penyakit kulit psoriasis.
8. Anda akan berasa panas dan tidak sejuk kerana peredaran darah akan berjalan dengan lancar dan memanaskan badan



9. Anda yang mempunyai penyakit AIDS tidak akan mengalami proses imuniti menurun adalah lebih cepat.
Anda akan dilindungi daripada semua penyakit kronik yang disebabkan oleh merokok, terutamanya penyakit jantung mempunyai risiko 4 beberapa kali.
10. Anda perlu mengelakkan meninggal dunia akibat tumor otak kerana kerana asap ke dalam paru-paru boleh merebak dengan cepat ke dalam saluran darah di dalam otak.
11. Anda mungkin mempunyai gigi yang bersih dan ahli majlis kerana bahan kimia dalam rokok tidak kembali ke dalam mulut dan tidak akan memesongkan gigi.
12. Anda akan mempunyai menggerenyet kurang kerana tidak boleh memesongkan litar dan keanjalan kulit selepas 10 tahun.



13. Anda akan mempunyai deria bau yang lebih baik dan mengambil makanan lebih lazat.
14. Anda boleh mempunyai rambut yang kuat dan tidak akan cepat pergi botak.
15. Anda akan mendapat pekerjaan yang dilakukan lebih cepat dan lebih produktif kerana jarang sakit.
16. Anda akan dilindungi daripada tekanan tekanan keluarga yang mendalam dan orang-orang yang mahu berhenti merokok.
17. Anda mengelakkan batuk menjengkelkan dan bronkitis.
18. Anda akan menyelamatkan bayi dan kanak-kanak tidak bersalah kacau ganggu asap.
19. Anda akan mempunyai sperma lebih dan kecacatan sperma penasihat kerana risiko yang disebabkan oleh bahan kimia rokok akan berkurangan.



20. Anda akan menjadi pasangan yang lebih disukai, menjadi pencium yang baik dan kemungkinan dikurangkan kerana dibuang kebanyakan wanita tidak suka bau asap rokok.
21. Anda akan menjadi contoh dan seorang tokoh yang baik untuk rakan yang ingin berhenti merokok.
22. Anda boleh bernafas karbon monoksida lagi kerana dari merokok tidak akan masuk ke dalam darah dan partition jumlah oksigen untuk bernafas.
23. Anda mungkin mempunyai kemungkinan yang lebih besar menjadi hamil kerana mengelakkan kanser ovari rosaknya atau sel-sel telur dan fungsi pembiakan wanita.
24. Anda mempunyai risiko yang mempunyai kanak-kanak kurang upaya adalah lebih rendah kerana bahan kimia dalam rokok boleh menyebabkan mutasi yang diwarisi genetik kepada anak-anak mereka.
25. Anda akan mempunyai kehidupan lagi kerana setiap rokok tunggal salai boleh memotong 11 MINIT peluang kehidupan.
Dan sudah tentu terdapat banyak lagi faedah tidak merokok.





0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers