Thursday 1 November 2012

Filled Under:

5 JENIS KERIS SAKTI yang mempunyai sejarah di indonesia





1. MPU Keris Gandring


http://zamrispoon.blogspot.com


Gandring MPU Keris senjata pusaka dalam sejarah penjelmaan kerajaan Singhasari di kawasan Malang, Jawa Timur sekarang. Keris adalah terkenal dengan kutukan yang mendalam beliau mangsa di kalangan Singasari elit termasuk pengasas dan pemakainya, Ken Arok. Keris dibuat oleh seorang tukang besi bernama diiktiraf sangat berkuasa MPU Gandring, Ken Arok perintah. Selepas selesai menggunakan senjata dengan bentuk yang sempurna dan bentuk juga mempunyai kebolehan ghaib yang melebihi Keris berkata bahawa masa.


Kemudian Ken Arok ujian Keris dengan MPU Gandring menusukannya kononnya beliau tidak menunaikan janji mereka. Dalam tenat, MPU Keris Gandring mengeluarkan sumpahan yang percuma akan meminta kematian tujuh generasi Ken Arok. Sepanjang jalan, Kris terlibat dalam pertikaian dan pembunuhan elit diraja Singhasari iaitu: Tunggul Ametung, Ken Arok, Anusapati dan keturunan Ken Arok.


2. Keris kyai Syaitan Kober


http://zamrispoon.blogspot.com


Syaitan kyai Keris pisau Kober dimiliki oleh nama Jipang Duke, Arya Penangsang. Keris dikenakan bayaran pada masa dia bertanding menentang Sutawijaya perang. Pada satu ketika tombak kyai Sutawijaya Pleret digunakan pada kapal Arya Penangsang, sehingga perutnya tertumpah. Arya Penangsang dengan dizzying, usus beliau berada di cangkuk buraian wrangka atau sarong keris hulu terselit di pinggang, dan terus berjuang. Masa depan, segera Sutawijaya besar dan peluang telah digunakan oleh Arya Penangsang untuk pertarungan segera penuntaskan, dengan pemansuhan Keris wrangka atau Keris ngliga (seri), dan tanpa sedar bahawa free wilah (s) atau pisau mata kyai Kober Syaitan segera memotong ususnya yang terbabit dalam wrangkanya Courant. Beliau meninggal dunia serta-merta.


Sutawijaya kagum pada bagaimana gempal Arya Penangsang usus tertumpah dikaitkan dengan menggunakan senjata huluan. Beliau kemudian mengarahkan bahawa anaknya, kemudian Arya Penangsang berkahwin meniru dan menggantikan litar atau usus buraian Ronce melati, jadi pengantin lelaki akan kelihatan lebih waras, dan tradisi yang masih digunakan hari ini.


3. Keris Pusaka Nagasasra dan Belt TOD


http://zamrispoon.blogspot.com


Keris Pusaka Nagasasra dan Belt TOD dua warisan pusaka raja Majapahit. Nagasasra adalah nama salah satu dapur dan Keris Luk 13 lain Luk sembilan dan sebelas beliau, jadi nama dapur ini mesti diiringi oleh jumlah yang dinyatakan Luk-nya.Bagian gandik pisau diukir bentuk sebuah naga kepala, manakala badan digambarkan oleh sisik licin mengikuti Luk pada tengah malam untuk hujung bilah keris.


Salah satu keris dengan dapur Nagasasra terbaik, adalah kerja tuan-tuan Ki Nom, adalah tuan yang terkenal, dan hidup di hari-hari terakhir kerajaan Majapahit sehingga pemerintahan Sultan Agung Anyokrokusumo di Kuala Lumpur. Belt TOD dapur, serta Nagasasra dapur mempunyai tiga belasdengan Luk berbeza ciri-ciri iaitu telah disogok, bunga kacang, gajah dan greneng lambe.


4. Campurkan Lean


http://zamrispoon.blogspot.com


Campurkan Lean adalah salah satu daripada Kerajaan Majapahit Keris memiliki banyak disebut dalam legenda dan cerita rakyat. Keris dikenal pasti dengan nama Kanjeng Kyai Campurkan Lean.
Dikatakan bahawa keris adalah sibuk oleh seratus orang mpu. Pisau Bahan yang diambil dari pelbagai tempat. Dan akhirnya keris keris yang sangat kuat tetapi mempunyai sabar jahat.


5. Taming Sari Keris


http://zamrispoon.blogspot.com


Dalam pemilik asal memberitahu keris adalah seorang pahlawan atau hulu Balang kerajaan Majapahit bernama Taming Sari. Keris kemudianya bertukar tangan mempunyai komander yang menang terbunuh Taming Sari Melaka dipanggil Hang Tuah. Pemindahan pemilikan berlaku dalam pisau pertarungan luar biasa antara Hang Tuah dan Taming Sari, yang akhirnya dimenangi oleh Hang Tua




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers