Thursday 1 November 2012

Filled Under:

"Putera" Maya Berusia 1,300 Tahun Ditemui...


"Putera" Maya Berusia 1,300 Tahun Ditemukan








Jasad pangeran bangsa Maya berusia 1300 tahun dijumpai bersama dengan persembahan mewah di sebuah makam kuno bangsa Maya. Makam tersebut berasal dari abad ke-8 dan ditemui kira-kira 1.5 meter di bawah istana kerajaan Uxul di Campeche, Mexico.

Mengutip laman Daily Mail, para penyelidik menganggarkan pangeran itu berusia sekitar 20 dan 25 tahun ketika meninggal. Fosil jenazah ditemui berbaring telentang, dengan lengan terlipat di dalam kubur 4,9 kaki atau 1.5 meter di bawah lantai di sebuah bangunan dalam kompleks kerajaan bandar.

Selama proses ekskavasi di kompleks istana terbesar di Uxul (Struktur K2), enam panel relief yang ditemui tahun lalu menunjukkan empat raja dari dinasti yang berkuasa, Calakmul.

Para saintis yakin Uxul dihuni dan diperintah dari masa ke masa oleh para pemimpin dinasti yang berkuasa, iaitu Dinasti Kaan di Calakmul. Namun pada awal abad kesembilan, wilayah ini hampir kosong sama sekali.

Ruang pemakaman ini boleh menandakan kembali akhir dari pengaruh Calakmul, dengan prasasti di pelbagai wadah yang ditemui. Penemuan ini menunjukkan fakta saat pangeran tersebut ditanam.

Dinding bata yang ditutupi dengan batu pelindung kubah, khas budaya Maya, terletak sejajar dengan dinding di sisa-sisa jasad pangeran. Keadaan ketika ditemui, pangeran itu dikebumikan pada punggungnya dengan tangan terlipat di atas perut.

Di sekitar jasad pangeran itu terdapat persembahan pengebumian mewah, seperti empat pinggan seramik dan lima cawan seramik dalam keadaan sangat terawat. Beberapa di antaranya dihiasi dengan lukisan yang menakjubkan, termasuk pinggan unik tergeletak di tengkorak dari mayat suku Maya tersebut.

Sebuah mesej di cawan dalam hieroglif terbaca, "Ini adalah cawan muda lelaki / putera." Sedangkan bekas kedua juga menyebut mesej yang sama.

Para penyelidik dari Universiti Bonn mengatakan, dari lokasi makam dan tidak adanya objek pengebumian tertentu seperti perhiasan giok yang menunjukkan lokasi, ini menunjukkan mayat adalah seorang pangeran muda yang tidak mempunyai hubungan langsung dengan raja.

Tarikh di salah satu cawan adalah 711 masehi dan kematian pangeran muda serta kawasan makamnya dapat ditandai pada masa dekad pertama abad ke-8. Selain seramik yang terawat, penemuan makam ini menjadi salah satu penemuan yang paling ketara dari jenis makam di seluruh dataran rendah Maya.

Dr Kai Delvendahl mengatakan usaha ini merupakan sebahagian daripada kempen ekskavasi 2012, makam telah digali sekitar 1.5 meter di bawah bilik selatan struktur K2 yang benar menandakan selepas berakhirnya pengaruh Calakmul dan lokasi yang berlainan menjadi tempat dimakamkannya seorang putera.

"Prasasti di pelbagai wadah yang ditemui dalam ruang makam perkuburan menunjukkan untuk fakta ini, 'kata Delvendahl.

"Kompleks istana selesai dibina sekitar 650 Masihi, apabila dinasti berkuasa yang berjiran dari Calakmul dalam proses mengambil alih kawasan yang luas dari tanah rendah Maya, "kata Dr Nikolai Grube.

Terletak dekat sempadan Guatemala yang saat ini Campeche, Mexico, bandar Uxul merupakan salah satu pusat perdagangan kerajaan Maya selama tempoh Klasik 250-900 masehi.

bandar tersebut ditemui pada tahun 1934 oleh arkeologi Karl Ruppert dan John Denison, yang menamakan halaman setelah masa Maya sebagai bahagian akhir tempoh ini, kerana lokasinya yang terpencil di hutan Yucatan.




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers