Thursday 17 January 2013

Filled Under:

ADAKAH KITA TERGOLONG DLM GOLONGAN ORG2 MATI SYAHID ?..

GAMBAR HIASAN
salam para pembaca . kali ini saya nak kongsi dengan kalian tentang ciri ciri mati syahid, moga2 kita tergolong  dalam orang2 mati syahid,  jom kita baca entri yang seberapa ini , jika ada silap @ salah fakta sila tegur, ...
CIRI CIRI MATI SYAHID (1)

1. Orang-orang yang termasuk golongan yang meninggal dalam keadaan syahid telah dijelaskan dalam dalam Al-Quran dan hadis, antara lain: Allah SWT berfirman: "Janganlah kamu mengira bahawa orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati; bahkan mereka itu hidup disisi Tuhannya dengan mendapat rezeki. Mereka dalam keadaan gembira disebabkan kurnia Allah yang diberikan-Nya kepada mereka, dan mereka bergirang hati terhadap orang-orang yang masih tinggal di belakang yang belum menyusul mereka, bahawa tidak ada kekhuatiran terhadap mereka dan tidak mereka bersedih hati. Mereka bergirang hati dengan nikmat dan kurnia yang besar dari Allah, dan bahawa Allah tidak mensia-siakan pahala orang-orang yang beriman. "(QS. Ali Imran 169-171) Dari Abu Hurairah Ra, ia berkata Rasulullah SAW bertanya kepada para sahabatnya: " siapa yang kamu angga syahid di antara kamu? Mereka menjawab: "Wahai Rasulullah! orang yang terbunuh di jalan Allah itulah orang yang syahid "Beliau menjawab:" Kalau begitu, syuhada dari umatku sangat sedikit "Mereka bertanya:" Siapakah mereka itu. Wahai Rasulullah? Beliau menjawab: "Sesiapa yang terbunuh di jalan Allah ia mati syahid, Sesiapa yang mati di jalan Allah ia mati syahid, barangsiap yang mati kerana penyakit tho'un ia mati syahid, barangsiapa yang mati disebabkan penyakit di perut ia mati syahid dan orang yang tenggelam juga syahid "(Riwayat Muslim 6/51) Dari Abu Hurairah Ra, Rasulullah SAW bersabda:" Syuhada itu ada lima: Orang yang diserang penyakit tho'un, penyakit di perut, orang yang tenggelam, orang yang mati tertimbun dan syahid di jalan Allah "(HR. Bukhori 6/33-34 dan Muslim 7/51) Dari 'Ubadah bin As-Shomit Ra. Ia berkata: "Sesungguhnya Rasulullah SAW pernah menjenguk Abdullah bin Rawahah, 'Ubadah berkata: Rasulullah SAW tidak menjauhi dari tempat tidurnya. Beliau bertanya:" Tahukah kamu siapa yang termasuk golongan syuhada daripada umatku? Mereka menjawab: "Seorang muslim yang terbunuh adalah syahadah" Beliau bersabda: "Kalau demikian syuhuda dikalangan umatku sangatlah sedikit! Terbunuhnya seorang muslim adalah syahadah, terkena penyakit tho'un adalah syahadah dan wanita yang meninggal etika melahirkan adalah syahadah" (HR. Ahmad 4 / 201, Darimi 2/208) Dari Abdullah bin Amr Ra, Rasulullah SAW bersabda: "Sesiapa yang meninggal kerana mempertahankan hartanya maka dia syahid" (HR. Bukhari 5/93 dan Muslim 1/87) 2. Berkaitan dengan mereka yang berjihad di jalan Allah dengan berjihad di negeri
CIRI CIRI MATI SYAHID (2)

Orang-orang yang termasuk golongan yang meninggal dalam keadaan syahid telah dijelaskan dalam dalam hadis, antara lain: Orang yang terbunuh di jalan Allah Orang yang mati di jalan Allah Orang yang mati kerana penyakit tho'un Orang yang mati disebabkan penyakit di perut Orang yang mati tenggelam Orang yang mati tertimbun Orang yang mati kerana melahirkan Orang yang mati mempertahankan hartanya Dalilnya adalah hadis-hadis berikut ini: Dari Abu Hurairah Ra, ia berkata Rasulullah SAW bertanya kepada para sahabatnya: "Siapa yang kamu anggap syahid di antara kamu? Mereka menjawab: "Wahai Rasulullah! orang yang terbunuh di jalan Allah itulah orang yang syahid "Beliau menjawab:" Kalau begitu, syuhada dari umatku sangat sedikit "Mereka bertanya:" Siapakah mereka itu. Wahai Rasulullah? Beliau menjawab: "Sesiapa yang terbunuh di jalan Allah ia mati syahid, Sesiapa yang mati di jalan Allah ia mati syahid, barangsiap yang mati kerana penyakit tho'un ia mati syahid, barangsiapa yang mati disebabkan penyakit di perut ia mati syahid dan orang yang tenggelam juga syahid "(Riwayat Muslim 6/51) Dari Abu Hurairah Ra, Rasulullah SAW bersabda:" Syuhada itu ada lima: Orang yang diserang penyakit tho'un, penyakit di perut, orang yang tenggelam, orang yang mati tertimbun dan syahid di jalan Allah "(HR. Bukhori 6/33-34 dan Muslim 7/51) Dari 'Ubadah bin As-Shomit Ra. Ia berkata: "Sesungguhnya Rasulullah SAW pernah menjenguk Abdullah bin Rawahah, 'Ubadah berkata: Rasulullah SAW tidak menjauhi dari tempat tidurnya. Beliau bertanya:" Tahukah kamu siapa yang termasuk golongan syuhada daripada umatku? Mereka menjawab: "Seorang muslim yang terbunuh adalah syahadah" Beliau bersabda: "Kalau demikian syuhuda dikalangan umatku sangatlah sedikit! Terbunuhnya seorang muslim adalah syahadah, terkena penyakit tho'un adalah syahadah dan wanita yang meninggal ketika melahirkan adalah syahadah" (HR. Ahmad 4 / 201, Darimi 2/208) Dari Abdullah bin Amr Ra, Rasulullah SAW bersabda: "Sesiapa yang meninggal kerana mempertahankan hartanya maka dia syahid" (HR. Bukhari 5/93 dan Muslim 1/87)sumber


ciri ciri mati syahid (3)

Syaikh Albani rahimahullah telah mengumpulkan dalam kitabnya ( Ahkamul Janaiz) tanda-tanda ini dari Al Qur’an dan Sunah shahihah, beliau mendapatinya ada 19 tanda, berikut ini
ringkasannya:
Sesungghnya Dzat Yang Mensyariatkan telah
menjadikan beberapa tanda yang jelas untuk menunjukkan husnul khatimah – Allah Ta’alaa telah menetapkannya dengan kurnia dan kenikmatanNya – maka siapa saja yang meninggal dengan memiliki salah satu tandanya maka itu merupakan berita gembira:
Pertama:
Mereka yang dapat mengucapkan syahadat menjelang kematian sebagaimana ditunjukkan dalam banyak hadis yang shahih diantaranya:
Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bersabda: ( barangsiapa yang ucapan terakhirnya Laa ilaaha illallah maka dia masuk surga ) ( hadits hasan).

Kedua:
Kematian yang disertai dengan basahnya kening dengan keringat atau peluh berdasarkan hadis Buraidah bin Hushaib radhiallahu anhu:
Dari Buraidah bin Khusaib radhiallahu anhu: ( bahwa ketika dia berada di Khurasan sedang membesuk seorang sahabatnya yang sakit dia mendapatinya sudah meninggal tiba-tiba keningnya berkeringat maka dia berkata: Allahu Akbar, aku mendengar Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bersabda: ( kematian seorang mukmin disertai keringat dikeningnya ) ( hadits shahih ).

Ketiga:
Mereka yang meninggal pada malam jumaat atau siangnya berdasarkan sabda Rasulullah shallallahu alaihi wasallam ( hadits dengan seluruh jalurnya hasan atau shahih )
Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bersabda: ( tidaklah seorang muslim yang meninggal pada hari Jumaat atau malam Jumaat melainkan Allah Melindunginya dari siksa kubur ).

Keempat:
Meninggal dalam keadaan syahid dimedan perang sebagaimana firman Allah Ta’alaa :
Ertinya: ( dan janganlah sekali-kali kamu mengira bahwa orang-orang yang terbunuh dijalan Allah mati, tetapi mereka hidup diberi rezeki disisi Tuhan mereka (169) Mereka bergembira dengan kurnia yang diberikan Allah kepada mereka, dan memberi khabar gembira kepada orang-orang yang belum mengikuti mereka dibelakang janganlah mereka takut dan sedih (170) Mereka memberi khabar gembira dengan kenikmatan dari Allah dan kurniaNya dan bahwa Allah tidak menyia-nyiakan balasan bagi orang-orang beriman) (QS Ali Imran :169-171).
Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bersabda: ( orang yang syahid mendapatkan enam perkara: diampuni dosanya sejak titisan darahnya yang pertama, diperlihatkan tempatnya dalam surga, dijauhkan dari siksa kubur, diberi keamanan dari goncangan yang dahsyat dihari kiamat, dipakaikan mahkota keimanan, dinikahkan dengan bidadari surga, diizinkan memberi syafaat bagi tujuh puluh anggota keluarganya) (hadits shahih).

Kelima:
Mereka yang meninggal ketika berjuang dijalan Allah (bukan terbunuh) berdasarkan sabda Rasulullah shallallahu alaihi wasallam:
Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bersabda: apa yang kalian nilai sebagai syahid diantara kalian ?)mereka berkata: Ya Rasulullah siapa yang terbunuh dijalan Allah maka dia syahid. Beliau berkata: jadi sesungguhnya para syuhada umatku sedikit . Mereka berkata: lalu siapa mereka Ya Rasulullah ? Beliau berkata: barang siapa yang terbunuh dijalan Allah syahid, barangsiapa yang mati dijalan Allah syahid, barangsiapa yang mati karena wabah taun syahid, barangsiapa yang mati karena penyakit perut syahid, dan orang yang tenggelam syahid.

Keenam:
Mati kerana satu wabah penyakit taun, berdasarkan beberapa hadits diantaranya:
Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bersabda: ( wabah tha’un merupakan kesyahidan bagi setiap muslim).( hadits shahih)

Ketujuh:
Mereka yang mati kerana penyakit dalam perut berdasarkan hadits diatas.

Kelapan dan kesembilan:
Mereka yang mati kerana tenggelam dan terkena runtuhan berdasarkan  sabda Nabi shallallahu alaihi wasallam:
Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bersabda: ( syuhada ada lima: yang mati kerana wabah taun, karena penyakit perut, yang tenggelam, yang terkena runtuhan dan yang syahid dijalan Allah) ( hadits shahih).

Kesepuluh:
Mereka yang matinya seorang wanita dalam nifasnya disebabkan melahirkan anaknya:
Dari Ubadah bin Shamit radhiallahu anhu bahwa Rasulullah shallallahu alaihi wasallammenjenguk Abdullah bin Rawahah dan berkata: beliau tidak berpindah dari tempat tidurnya lalu berkata: tahukah kamu siapa syuhada dari umatku ? mereka berkata: terbunuhnya seorang muslim adalah syahid. Beliau berkata: ( jadi sesungguhnya para syuhada umatku, terbunuhnya seorang muslim syahid, mati karena wabah taun syahid, wanita yang mati kerana janinnya syahid [ditarik oleh anaknya dengan tali arinya kesyurga]) ( hadits shahih ).

Kesebelas dan kedua belas:
Mereka yang mati kerana terbakar dan sakit bengkak panas yang menimpa selaput dada ditulang rusuk, ada beberapa hadits yang terkait yang paling masyhur:
Dari Jabir bin ‘Atik dengan sanad marfu’ : ( syuhada ada tujuh selain terbunuh di jalan Allah: yang mati kerana wabah taun syahid, yang tenggelam syahid, yang mati kerana sakit bengkak yang panas pada selaput dada syahid, yang sakit perut syahid, yang mati terbakar syahid, yang mati terkena runtuhan syahid, dan wanita yang mati setelah melahirkan syahid) (hadits shahih).

Ketiga belas:
Mereka yang mati karena sakit Tibi berdasarkan hadits:
Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bersabda: ( terbunuh dijalan Allah syahid, wanita yang mati kerana melahirkan syahid, orang yang terbakar syahid, orang yang tenggelam syahid, dan yang mati karena sakit Tibi syahid, yang mati karena sakit perut syahid) (hadits hasan).

Keempat belas:
Mereka yang mati kerana mempertahankan hartanya yang hendak dirampas.Dalam hal itu ada beberapa hadits diantaranya:
Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bersabda: ( barang siapa yang terbunuh karena hartanya ( dalam riwayat: barang siapa yang hartanya diambil tidak dengan alasan yang benar lalu dia mempertahankannya dan terbunuh) maka dia syahid) (hadits shahih).

Kelima belas dan keenam belas:
Mereka yang mati kerana mempertahankan agama dan dirinya:
Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bersabda: ( barang siapa yang terbunuh kerana hartanya syahid, barang siapa yang terbunuh kerana keluarganya syahid, barang siapa yang terbunuh kerana agamanya syahid, barang siapa yang terbunuh kerana darahnya syahid) ( hadits shahih).

Ketujuh belas:
Mereka yang mati dalam keadaan ribath (berjaga diperbatasan) di jalan Allah. Ada dua hadis dalam hal itu salah satunya:
Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bersabda: ( ribath sehari semalam lebih baik dari berpuasa dan qiyamul lail selama sebulan, dan jika mati maka akan dijalankan untuknya amalan yang biasa dikerjakannya, akan dijalankan rezekinya dan diamankan dari fitnah) ( hadits shahih).

Kelapan belas:
Mati ketika melakukan amal soleh berdasarkan hadis:
Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bersabda: ( barangsiapa yang mengucapkan: Laa ilaaha illallah mengharapkan wajah Allah lalu wafat setelah mengucapkannya maka dia masuk surga, barangsiapa berpuasa satu hari mengharapkan wajah Allah lalu wafat ketika mengerjakannya maka dia masuk surga, barangsiapa yang bersedekah dengan satu sedekah mengharapkan wajah Allah lalu wafat ketika mengerjakannya maka dia masuk surga) ( hadits shahih).

Kesembilan belas:
Mereka yang dibunuh oleh penguasa yang zalim kerana memberi nasihat kepadanya:
Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bersabda: ( penghulu para syuhada adalah Hamzah bin Abdul Muththalib dan seseorang yang mendatangi penguasa yang zalim lalu dia memerintahkan yang baik dan melarang dari yang mungkar lalu dia dibunuhnya)sumber




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers