Thursday, 14 July 2016

Filled Under:

6 Foto Ritual Jaskarupi Congkel Mata Sendiri di India.



Seperti yang terjadi di India, negara yang penduduk lebih dari 1 bilion tersebut, ternyata mempunyai tradisi yang banyak dari  pelbagai soal aspek ritual yang terbilang sangat unik. Misalnya saja ritual jalan kaki di atas bara api yang membara, ritual bertarung melawan lembu, ritual bakar diri, ritual lempar bayi dari atas puncak kuil sampai ritual yang sangat melampau dan seram, iaitu ritual congkel mata sendiri, tanpa ada bius dan didepan khalayak ramai.


  
Ritual melampau 'Jaskarupi' congkel mata sendiri biasanya berlaku pada beberapa hari biasa yang kerap disebut "Jaskarupi". Para lelaki yang sudah siap memegang benda tajam, tanpa ada doktor di lokasi para sami berasal dari India tersebut terus lakukan aksi mutilasi dengan tujuan ingin memperlihatkan bagaimana kekuatan dari "vidalou" mereka, iaitu kekuatan dari mata.

Uniknya lagi, Ritual mencongkel mata sendiri sudah turun temurun dan kerap dilakukan satu tahun sekali di India. Tanpa ada rasa sakit, luka, atau pun rasa takut bagi para sami yang lakukan aksi ritual ekstrime tersebut.

Ritual congkel mata ini, langsung di mendemonstrasikan  di depanorang awam. Festival ini langsung menarik perhatian banyak masyarakat lain, yang menonton mulai dari kanak-kanak kecil, sampai orang tua. Malahan, tanpa rasa ngeri atau takut, banyak dari penonton kanak-kanak kecil yang langsung mengabadikan momen unik ini dengan berfoto selfie.

Terlihat jelas pada Foto Ritual congkel mata tersebut, para sami berkenaan langsung mencongkel bola mata secara langsung dan tidak memakai ubat bius, ertinya dipastikan mereka alami rasa sakit yang luar biasa. Ritual melampau dan berbahaya ini, memang nyata dan ada bukan filem atau sekadar sandiwara.

Inilah Foto Ritual 'Jaskarupi' congkel mata sendiri di India:










3 comments:

Followers

networkblogs