Monday 11 March 2013

Filled Under:

MISTERI KAWAH BERPUSAT 8 LAPISAN PENINGGALAN YUNANI PURBA


 Salah satu runtuhan Inca yang paling visual yang menakjubkan adalah di Moray, sebuah tapak arkeologi di Peru kira-kira 50 km ke barat laut Cuzco  kampung Maras. Dalam bentuk besar seperti mangkuk, dibina siri teres berpusat yang kelihatan seperti amfiteater Yunani purba. Teres  pusat Terbesar  - ia adalah sangat besar dalam saiz, dan turun ke kedalaman kira-kira 150 meter, yang membawa ke bawah pekeliling begitu bersaliran baik bahawa ia tidak pernah benar-benar banjir, tidak kira berapa banyak hujan.

Teres berpusat berpecah oleh pelbagai tangga yang melanjutkan ke atas seperti jejari roda dan membolehkan orang berjalan dari atas ke bawah mangkuk. Enam teres, di elips disambungkan bukan dalam bulatan sempurna, mengelilingi sepusat Moray, dan 8 langkah teres yang meliputi hanya sebahagian kecil daripada perimeter menghadap tapak. Tujuan lekukan ini adalah tidak menentu, tetapi teori yang paling banyak dipersetujui  mereka ialah digunakan untuk sebagai 'stesen penyelidikan pertanian'.
 Salah satu ciri yang paling luar biasa di tapak ini adalah perbezaan yang luas dalam suhu yang wujud di antara bahagian atas dan  sampai struktur bawah, yang  sebanyak 15 ° C. Ini perbezaan suhu yang besar diwujudkan iklim mikro, serupa dengan apa yang dicapai di rumah hijau dalam zaman moden, yang mungkin digunakan oleh Inca untuk mengkaji kesan keadaan iklim yang berbeza pada tanaman.

Ia adalah kebetulan bahawa perbezaan suhu sepadan dengan perbezaan semulajadi antara laut pantai peringkat ladang dan teres pertanian Andean 1,000 meter kira-kira paras laut. Tambahan pula, kajian debunga menunjukkan bahawa tanah dari kawasan-kawasan yang berlainan empayar Inca telah diimport ke setiap teres besar bulat. Ia percaya kini bahawa teres Moray digunakan oleh Incan imam-saintis untuk bereksperimen dengan tanaman sayur-sayuran untuk menentukan yang harus disebarkan untuk pengeluaran domestik kepada petani dengan bidang di seluruh rantau Andean.

Enigma lain adalah cara bagaimana saliran air yang mengalir melalui akueduk bekerja. Paras terendah bersaliran sempurna dan tidak pernah mendapat dibanjiri walaupun selepas hujan berterusan. Ia adalah disyorkan bahawa mesti ada saluran bawah tanah yang dibina oleh bawah lekukan 'membenarkan air ke longkang. Ia juga berhujah bahawa bawah adalah lebih pembentukan batu yang sangat berliang semulajadi yang membolehkan air penapisan ke arah dalaman bumi.
SUMBER











0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers