Wednesday 10 April 2013

Filled Under:

Info : Bukan Hanya Manusia , Tikus Pun Boleh Batuk




Batuk ternyata tak hanya dialami manusia. Tikus yang biasa digunakan dalam percubaan di makmal pun ternyata boleh batuk. Fakta ini terungkap dari hasil percubaan yang dilakukan oleh sekelompok pasukan penyelidik dari Guangzhou Medical College di China yang telah diterbitkan dalam jurnal PLoS ONE.
Dalam percubaan, pasukan penyelidik memberikan serbuk halus capsaicin, molekul yang membuat cili terasa pedas, ke 40 ekor tikus. Mereka kemudian ditempatkan di sebuah mesin pletysmograph yang mengukur perubahan volume tubuh saat udara mengalir masuk dan keluar tubuh tikus. Tak hanya itu, pasukan penyelidik juga cuba mendengar suara yang dihasilkan tikus melalui mikrofon mini, dan mengamati pergerakan tubuh mereka.
Hasilnya, tikus-tikus yang diuji cuba ternyata mengalami batuk ketika diberikan capsaicin. Bahkan, suara bersin, ketukan gigi, garukan hidung, dan sentakan kepala mereka pun berbeza-beza. Di antara suara-suara yang dihasilkan, penyelidik berjaya mengenalpasti kalau suara "letupan" ketika tikus batuk bertepatan dengan gerakan melempar kepala mendadak, sentakan pada bahagian abdominal, dan mulut yang terbuka.


mesin pletysmograph

Batuk yang dialami tikus-tikus itu mengalami penurunan secara mendadak setelah penyelidik memberikan ubat penahan batuk seperti kodein. Pemberian capsaicin sebelum percubaan juga boleh membantu menekan batuk selama masa percubaan. Nampaknya pemberian itu telah mengurangkan sensitiviti saraf tikus terhadap capsaicin.


Dengan penemuan ini, penyelidik mencadangkan bahawa tikus juga boleh digunakan dalam percubaan untuk pembuatan ubat batuk sirap dan ubat lain untuk melawan batuk. Adapun Erich Jarvis, pakar behavioural neurobiology dari Duke University Medical Center, yang tidak terlibat dalam kajian ini, menyebut bahawa kajian mengungkap perilaku lain dari tikus yang menurut kebanyakan orang tidak mungkin boleh mereka lakukan.
"Akan sangat menarik untuk dilihat, jika memungkinkan, melihat tikus yang batuk dengan sendirinya (tanpa diberi rangsangan), dan mengetahui mekanisme saraf, apakah yang bekerja di otak pada saat itu," kata Jarvis . "Seandainya mereka boleh batuk dengan sendirinya, mungkin litar saraf untuk batuk tersebut merupakan pelopor untuk litar komunikasi vokal mereka," tegasnya.sumber




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers