Saturday 20 April 2013

Filled Under:

Misteri Manusia Berdarah Hijau..

Semua orang tahu kalau darah manusia itu merah. Bukan hanya darah manusia tetapi sebahagian besar darah sebahagian besar makhluk hidup lainnya itu merah. Mahu orang kaya, orang miskin semuanya darahnya merah.
Lalu, bagaimana kalau terdapat makhluk yang berdarah hijau di bumi ini? Apakah mereka keturunan alien? Bagaimana kalau anda sedang jual rumah, calon pembeli anda berkata bahawa dia berdarah hijau seperti tokoh Mr. Spock di filem Star Trek? Pasti anda akan tertawa dulu kan.
Tetapi ternyata manusia berdarah hijau itu ada dan ternyata juga terdapat beberapa jenis binatang yang berdarah hijau seperti jenis katak dari Kemboja dan serangga. Darah hijau binatang ini kerana darahnya tidak berfungsi membawa oksigen kerana tidak memerlukan hemoglobin.
Darah warna hijau di dalam dunia perubatan memang boleh berlaku dan di dunia perubatan itu dikenal dengan sebutan sulfhemoglobinaemia (SulfHb) yang merupakan keturunan warna dari hemoglobin dan sukar untuk kembali normal.
Orang berdarah berwarna hijau ditemui pada Jun 2007 oleh pasukan doktor anestesi Dr. Stephan Schwarz, Dr. Giuseppe Del Vicario dan Dr. Alana Flexman di Kanada. Saat itu para doktor dalam satu pasukan ini sedang melakukan operasi di rumah sakit Vancouver St. Paul terhadap seorang lelaki berusia 42 tahun yang masuk ke hospita kerana terjatuh. Para doktor tersebut sangat terkejut ketika merawat kali pertama pada kaki si pesakit, darah yang dikeluarkan nya adalah darah yang berwarna hijau gelap bukan warna merah seperti manusia pada normalnya.
Para doktor mengadakan carian ke riwayat perubatan si pesakit dan hasil penemuan menyatakan bahawa si pesakit ternyata sering mengambil ubat sumatriptan dalam dos besar atau 200 miligram setiap harinya untuk merawat sakit kepala migrain si pesakit.
Ubat-ubatan sumatriptan adalah termasuk dalam golongan sulfonamides (sulfur), merupakan ubat yang mengandungi sebatian belerang. Kerana kandungan senyawa belerang inilah yang menyebabkan berlakunya keadaan yang jarang berlaku yang disebut dengan sulfhaemoglobinaemia, iaitu belerang yang ada di tubuh bergabung dengan oksigen yang membawa kompaun hemoglobin di dalam sel darah merah.sumber





0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers