Wednesday 17 April 2013

Filled Under:

Pelik !! Ikan Candiru ,Ikan Vampire dari Brazil..







Ikan Candiru atau disebut juga Canero merupakan jenis ikan air tawar yang sekeluarga dengan ikan keli. Ikan ini boleh didapati di sungai amazon dan sungai Oranoco, ikan ini mempunyai reputasi sebagai ikan yang paling ditakuti oleh penduduk tempatan, ikan ini lebih di takuti daripada ikan piranha. Ikan ini hanya boleh berkembang sampai seukuran 1 hingga 2 inci dan lebar 4 hingga 6 milimeter, mempunyai bentuk seperti seekor belut dan hampir kecil sukar untuk dilihat, membuatnya hampir mustahil untuk dilihat di dalam air. Ikan yang cepat, perenang yang kuat, lembut dan licin, dengan gigi yang tajam.


 
Terdapat 3 spesies Candiru: Candiru berukuran jari dan Candiru berukuran tusuk gigi yang biasanya makan dengan cara memasuki ikan yang lebih besar, Candiru paus (whale Candiru) merupakan pemakan bangkai yang lebih memilih untuk makan dari ikan yang sudah mati



Ikan Candiru merupakan parasit, modus operandinya sangatlah ringkas dan kejam: untuk mencari ikan, ikan Candiru pertama mengecap air, berusaha untuk mengetahui aliran air yang berasal dari ikan lain, setelah mengetahui dari mana aliran air tersebut, ikan itu akan langsung menuju celah-celah sirip ikan itu, duri yang ada di kepala Candiru akan melukai insang ikan dan mengeluarkan darah selagi ikan Candiru berada di dalam ikan tersebut. Sehingga ikan Candiru disebut sebagai ikan vampire dari Brazil.

 
Ikan ini ditakuti kerana ia tertarik pada  darah, dan bila seseorang berenang sambil berbogel ia akan masuk ke celah dubur atau faraj, atau bahkan bila ikannya kecil ke lubang zakar - dan mungkin ke dalam urethra). Bila ini terjadi ikan Candiru sangat sukar diambil kembali kecuali di bedah. Kerana ikan ini mendapati mangsanya dengan mengikuti aliran air dari insang ke sumbernya, kencing sambil berenang meningkatkan kemungkinan Candiru masuk ke urethra manusia.

 


 Cara untuk membunuh ikan ini adalah dengan rawatan tradisional, dengan air dari dua tanaman: Xagua dan epal Buitach yang dimasukkan ke kawasan yang terkena. kedua tanaman ini akan membunuh ikan tersebut. Dapat juga memalui operasi, tetapi operasi memerlukan kos dan waktu.Lebih sering, jangkitan menyebabkan shock dan kematian  sebelum Candiru dapat diambil.sumber




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers