Thursday 4 July 2013

Filled Under:

9 Spesis Burung Yang Tidak Boleh Terbang


Burung adalah anggota kumpulan haiwan bertulang belakang (vertebrata) yang mempunyai bulu dan sayap. Fosil tertua burung dijumpai di Jerman dan dikenali sebagai Archaeopteryx.Jenis-jenis burung begitu bervariasi, mulai dari burung kolibri yang kecil  hingga burung unta, yang lebih tinggi daripada manusia. Dianggarkan terdapat sekitar 8.800 10.200 spesies burung di seluruh dunia; kira-kira 1,500 jenis . Pelbagai jenis burung ini secara ilmiah digolongkan ke dalam kelas Aves

 Semua burung yang hidup di dunia ini indah, tapi burung ini yang disenaraikan di bawah ini bahkan lebih unik kerana ketidakmampuannya untuk terbang.  

Berikut sembilan jenis burung yang tidak boleh terbang, check this out ...


1. Galapagos Cormorant

 

Nama burung Galapagos Cormorant  dicadangkan oleh penduduk asal di Pulau Galapagos. Di antara Cormorants lain, ini adalah satu-satunya Genus yang telah kehilangan kemampuan untuk terbang, itu mungkin kerana burung ini telah menerima pakai kehidupan di tanah dan air.

2. Penguin

 

Sebuah penguin tidak boleh terbang tetapi merupakan perenang yang sangat handal kerana dapat mengepakkan lengannya dengan cepat. Ini adalah jenis yang hanya hidup di bahangian Selatan dunia  kerana suhu sejuk di sana

3. Kiwi

 

Burung ini endemik di New Zealand dan digunakan sebagai lambang kebangsaan negara itu.

4. Kasuari

 

Ini menjadi "unflightless birds" kedua terbesar selepas burung unta. Burung ini disenaraikan dalam Guinness Book of Record sebagai Salah satu burung paling berbahaya.


5. Kakapo
 

Jika kita akan meneliti tentang fosil Kakapo di seluruh negara New Zealand, akan terlihat bahawa itu adalah burung yang paling umum. namun burung ini tidak boleh terbang.
6. B
urung Unta
 


Burung ini dikenali sebagai "unflightless birds" terbesar dan merupakan satu-satunya yang hidup dari familynya. Burung unta dapat berlari secepat 46 batu per jam dan dianggap sebagai burung  terpantas di darat.

7. Rhea


Burung ini burung yang tinggal di Amerika Selatan. Ini mempunyai dua spesies Rhea Amerika dan Rhea Darwin. Burung ini mencapai hingga 6 bulan hingga menjadi matang tetapi tidak masuk ke ladang sampai mencapai usia 2 tahun.

8. Takahe




Burung ini hanya dijumpai di New Zealand. Sempat dinyatakan pupus, namun diketemukan kembali berhampiran Tasik Te Anau di gunung Murchison.

9. Emu

 

Burung ini adalah burung  terbesar dari Australia adalah satu-satunya anggota genus Dromaius. Burung ini mencapai hingga 2 m (6.5 kaki) tingginya, . Hampir sama dengan burung unta, dapat berlari hingga kelajuan maksimum 30 Meter per jam.sumber




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers