Friday 4 October 2013

Filled Under:

VIDEO ! Foto-foto Ngeri Tubuh Manusia Dimamah Penyakit Sifilis


Sifilis adalah jangkitan menular seksual yang disebabkan oleh bakteria spiroset Treponema pallidum sub - spesies pallidum . Laluan utama penularannya melalui kenalan seksual ; jangkitan ini juga boleh disebarkan daripada ibu kepada janin semasa mengandung atau semasa kelahiran, yang menyebabkan terjadinya sifilis kongenital . Penyakit lain yang dialami manusia yang disebabkan oleh Treponema pallidum termasuk yaws ( subspesies pertenue ) , pinta ( sub - spesies carateum ) , dan bejel ( sub - spesies endemicum ) .


Tanda dan gejala sifilis berbeza-beza bergantung pada fasa mana penyakit tersebut muncul ( rendah, menengah , pendam, dan tersier ) . Fasa utama secara umum ditandai dengan munculnya chancre tunggal ( ulser keras, tidak menimbulkan rasa sakit, tidak gatal di kulit) , sifilis menengah bertanda ruam yang menyebar yang seringkali muncul di telapak tangan dan tumit kaki, sifilis laten biasanya tidak mempunyai atau hanya menunjukkan sedikit gejala, dan sifilis tersier dengan gejala Gumma , neurologi , atau jantung.


 Namun , penyakit ini telah dikenali sebagai " peniru ulung " kerana kemunculannya ditandai dengan gejala yang tidak sama. Diagnosis biasanya dilakukan melalui ujian darah ; namun , bakteria juga dapat dilihat melalui mikroskop.

 Sifilis boleh dirawat secara berkesan dengan antibiotik, khususnya dengan suntikan penisilin G ( yang disuntik untuk neurosifilis ), ataupun ceftriakson , dan bagi pesakit yang mempunyai alergi berat terhadap penisilin , doxycycline atau azitromisin dapat diberikan secara lisan atau diminum.

Sifilis diyakini telah menjangkiti 12 juta orang di seluruh dunia pada tahun 1999, dengan lebih daripada 90 % kes berlaku di negara-negara membangun . Setelah jumlah kes menurun secara mendadak sejak ketersediaan penicilin di seluruh dunia pada 1940an , angka jangkitan kembali meningkat sejak pergantian milenium di banyak negara, terkadang muncul bersamaan dengan human immunodeficiency virus ( HIV ) .


 Angka ini disebabkan sebahagian oleh amalan seks yang tidak selamat di antara laki -laki yang berkaitan seksual dengan laki -laki , seks bebas dan angka pelacuran tinggi, serta penurunan penggunaan perlindungan pelindung












                                              jom saksikan video menarik ini





0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers